מכתבים

עמוד:11

בדוגמה האמריקנית שהוצגה לעיל ראוי לתת את הדעת בייחוד על האבחנה שלפיה הנסיגה מדפוסי התנהגות ישנים הביאה לפיצול חברתי ולדלות רוחנית . הדעיכה בנאמנותו של האדם לבני משפחתו ובתחושת המחויבות לכלל הביאה להידלדלות מזיקה של ההון החברתי של המדינה . אבל תהליך זה אינו ייחודי לארצות הברית . יש מגמות מקבילות ברורות גם בחברה הישראלית . אין לנו צורך דוחק לגבש אידיאולוגיה שמצדיקה את החיים "הנורמליים , " לא כאן ולא בשום מקום אחר . אמנם , סיפוק החושים והרוח מצוי בהישג יד , ועובדה זו משקפת באור חיובי את הרמה הגבוהה של החירות האישית שאזרחים ישראלים נהנים ממנה , למרות ההתקפה המתמשכת מפנים ומחוץ על ביטחון המדינה ועל עצם קיומה . אלא שפרוגרמה מעין זו תמצה את עצמה ברגע שתושג . יש לציין גם שחסידי החיים ה " נורמליים " אינם סבורים שהתכנית שלהם אמורה לעלות בקנה אחד עם החתירה להגשמת יעדים לאומיים משותפים . בעיניהם , היא צריכה להחליף יעדים אלה . בנקודה זו הם נוטשים כמדומה את הנורמות התרבותיות הפלורליסטיות והדמוקרטיות של החברה הפתוחה , שבהקשרים אחרים הם מעלים על נס בקולניות ובתקיפות . גורם מגביל נוסף הוא העובדה - שאין מזכירים אותה - שסוג הפתרון שהם מלמדים עליו זכות הולם בעיקר את מידותיו של המעמד הבינוני ואינו בהישג ידם של העניים . חזון ירושלים של מעלה , בתורת אידיאל של מדיניות , שומר לעומת זה על החיוניות והאוניברסליות שלו , במידה מרובה משום ששורשיו נעוצים עמוק בדת ובתרבות היהודיות והוא פונה למעלות האנושיות המשובחות ביותר . ישראלים רבים עדיין מקווים לבנות חברה מלוכדת המבוססת על עקרונות של צדק וחמלה ובכך לרומם את ירושלים של מטה ולקרב אותה לשמים . אם בלייק היה נחוש בדעתו לבנות את ירושלים של מעלה באנגליה , אל לנו להסס לשאוף לבנות אותה בישראל , המדינה היהודית . יואל פישמן ירושלים חכרה מזמין את קוראיו לשלות מכתבים למערכת . כתובתנו : תכלח , רת' הצפירה 22 א , ירושלים . 93102 דואר אלקטרוני : . azure @ shalem . org . il המערכת עשויה לקצר מכתבים לפי הצורך .

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר