דבר מנהלת אגף התמחות וכניסה להוראה

עמוד:11

לרוב מבוהלים ומתוסכלים מהמורכבויות ומהאתגרים שהמפגש הראשוני עם ההוראה מציב לפניהם , מתאפשרת כאשר הלמידה בסדנה מעוגנת בפרקטיקה , אך מאירה גם את הפרספקטיבה של המחקר מעבר לפרקטיקה המיידית . שילוב זה מאפשר דיון ויצירה של עקרונות כלליים , תאוריות והפשטות . פעילויות אלו דורשות שהמנחים יהיו לא רק מורים מנוסים בבתי ספר אלא גם בעלי ראייה של אנשי אקדמיה , היכולים לחלוק בידע ולאפשר שיח ותובנות , שאינם באים לידי ביטוי במערכת עצמה בשל ד , להץ שהמורה נתון בו בזמן העבודה . לשם ההתמקצעות של המנחים נפתחו קורסים והשתלמויות של "הדרכה על הדרכה " למנחי הסדנאות עצמם , במכללות האקדמיות לחינוך ובאוניברסיטאות , ובקורס ארצי במכון מופ"ת . הסדנאות מבנות את הזהות המקצועית של המנחים ומסייעות בפיתוח היכולת הרפלקטיבית ככלי להתפתחות מקצועית לאורך כל החיים המקצועיים . השיח הרפלקסיבי על עבודת ההוראה , המאפיין את השיח בסדנאות , בחונכות ובליווי , הוא הכלי המרכזי להתפתחות בשלב הכניסה למקצוע . שיחה היא המכשיר המרכזי לשיתוף ברעיונות , בערכים , בדרכי הוראה ובניתוחם . באמצעות שיחות ביקורתיות יכולים מתמחים ומורים חדשים לפתח ולעדן דרכים ללימוד על הוראה ועל למידה . סוג השיחה שמקדם למידה , שונה משיחות רגילות של מורים , הרוויות אנקדוטות אישיות ודעות , והנשלטות על ידי נורמות של נימוס וקונסנזוס . דיון מקצועי פירושו תיאורים עשירים של המעשה , תשומת לב לעדויות , ובחינה של פירושים חלופיים ושל אפשרויות שונות . כשמורים לומדים לשוחח על הוראה בדרכים ספציפיות ומובנות ושואלים שאלות קשות את עצמם ואחרים , הם יוצרים הבנות חדשות ובונים תרבות מקצועית חדשה . במשך הזמן הם מפתחים תחושה עמוקה יותר של עצמם כאינטלקטואלים מעשיים , כחברים התורמים למקצוע וכשותפים בשיפור ההוראה והלמידה . לצד תהליכי התמיכה בחונכות ובסדנאות פותחו כלי הערכה להערכת המתמחה בעבודתו , כלי הערכה מעצבים ומסכמים . את תפקיד המעריכים ממלאים הצוותים הבית ספריים בראשות מפקחים ומנהלים ובהשתתפות החונכים . הדיכוטומיה בין תהליכי תמיכה לתהליכי הערכה מבטאת ראייה קצרת-טווח מבחינת הרצף הרחב להזדמנויות למידה למורים . מורים חדשים ומי שאחראים ללמידתם זקוקים לבסיס מוצק כדי לדעת מה הם עושים ואיך הם מתקדמים . זהו תפקיד ההערכה . הערכה ותמיכה מתמשכות נדרשות בתקופת ההתמחות בהוראה ולאחריה . אמנם תוצאות ההערכה הן גם כלי מיון - מי

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר