הקדמה התפתחות מחול הבמה

עמוד:13

היחסית של כל אחד ממרכיבים אלו נתונה בוויכוח כבר מאות בשנים . במהלך הדורות ניתנו תשובות שונות , וזאת בגלל כמה גורמים משתנים ותלויים זה בזה , המשפיעים על טבעה המתפתח תמיד של אמנות זו . הגורם הראשון הוא טעמה האמנותי של התקופה , עולם המושגים , סולם הערכים שקבעה החברה , המביאים אותה להעריך בתקופה אחת מבנים פורמליים , ובאחרת להעדיף מבע ספונטני יותר . הטעמים נעים רצוא ושוב מסגנון לראליזם , מווירטואוזיות לדרמה , מאסקפיזם למחאה עכשווית . המגמות נובעות או זוכות לחיזוק מהתנאים החברתיים , הפוליטיים והכלכליים - בדומה לכל שאר תחומי האמנות . רבים מתחומי אמנות אלו משפיעים גם הם על התפתחות המחול . הקצבים והמשקלים של המוזיקה , גודלן ומשקלן של התלבושות , סגנון התפאורה , צורת הבמה , טיבם וטבעם של אמצעי התאורה - מצבם של כל אלו בכל תקופה קובע רבות ממה שהכוראוגרף יכול ואינו יכול לעשות . אך הוא עשוי לגלות דרכים מתוחכמות להתמודד עם המגבלות שמטילים עליו המלחינים או המעצבים , ואף למרוד כנגדם ולהנהיג רפורמות רבות ערך . מחול הבמה הוא אמנות שיתופית , וכל משתתפיו משפיעים בהכרח זה על זה . גורם חשוב במיוחד במחול הוא יכולתו הטכנית של האמן המבצע . שלא כשחקן , שסגולותיו הפיזיות לא השתנו כמעט , הלך והרחיב הרקדן ללא הרף את טווח יכולותיו - בשאיפה לקנות מיומנות בתנועות גבוהות יותר , מהירות יותר ומורכבות יותר משנראו לפני כן . כעזר לכך , הלכו והתארכו אימוניו , רמתם הוגברה , והם נעשו מדעיים יותר ביחסם לארגון הכוח , הגמישות והקואורדינציה . כל תקופה העשירה את מילון התנועות של המחול והגדילה את כמות המשאבים העומדים לרשות הכוראוגרפים של הדור שאחריה . הגורם האחרון הוא המסתורי מכולם , אך אולי גם החשוב מכולם -

הוצאת אסיה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר