הקדמה למהדורה החדשה

עמוד:13

משמעות המונח "פוסט מודרני" שונה בכל תחום אמנות ומובנו שונה גם בתרבות הכללית . באותה שנה שבה יצא לאור גיליון המחול הפוסט מודרני של דרמה רוויו , השתמש צ'רלס ג'נקס במונח לתיאור כיוון חדש בארכיטקטורה שנחנך אף הוא בתחילת שנות השישים . על פי ג'נקס , הפוסט מודרניות בארכיטקטורה מתבטאת באסתטיקה שיש לה צופן כפול , מצד אחד , היא מעוררת משיכה פופולרית , מצד שני , מגולמת בה , בעיני המומחים , משמעות היסטורית אזוטרית . בעולם המחול של אז , רק טווילה טארפ יכולה אולי להתאים להגדרה כזו , אך עבודתה אינה נחשבת בדרך כלל למחול פוסט מודרני . ( הרבה מ"המחול החדש" בשנות השמונים יכול גם הוא להתאים להגדרה כזו , אך לכנות בימינו רק את המחול משנות השמונים בשם פוסט מודרני פירושו לנקוט גישה רביזיוניסטית . במקום זאת , וכמו שאסביר בהמשך , מחול זה הוא פוסט מודרניסטי ( . בעולם האמנות החזותית ובתאטרון השתמשו במונח מבקרים אחדים לתיאור עבודות שהן ציטוטים או פרשנויות של עבודות אחרות , ומעמידות בכך אתגר לערכים של מקוריות , של אותנטיות ושל יצירות מופת ומזכירות את תאוריות הסימולקרה הדרידיאניות . הגדרה כזו מתאימה לכמה מעבודות המחול הפוסט מודרניות , אך לא לכולן . במחול , הבלבול שיוצר המונח "פוסט מודרני" מתגבר אף יותר מכיוון שהמחול המודרני ההיסטורי מעולם לא היה באמת מודרניסטי . הגישות המודרניסטיות של שאר האמנויות בוטאו לעתים קרובות רק בזירת המחול הפוסט מודרני : ההכרה הגלויה בחומרי הגלם של העבודה , חשיפת מאפייניו המהותיים של המחול כענף אמנות , ההפרדה בין המרכיבים הפורמליים השונים , הפיכת הצורות לאבסטרקטיות וויתור על שימוש בהקשר חיצוני כנושא . כך , במובנים רבים , נוהג המחול הפוסט מודרני כאמנות מודרניסטית . במילים אחרות , המחול הפוסט מודרני הופיע אחרי המחול המודרני ( ולכן הוא , ( "פוסט" כמו כן , בדומה לגישה הפוסט מודרנית בשאר

הוצאת אסיה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר