קורבניות כסינדרום אישי, ארגוני וחברתי

עמוד:13

הלאומי . למרות זאת הם שותפים לאידיאולוגיה קורבנית , באופן מודע או לא מודע . האידיאולוגיה הקורבנית מחזקת את החלוקה ל"אנחנו " ול"הם" nprrun , ( Berman , Berger & Gutman , 2000 ) מאוד את חוויית ה " אנחנו " סביב תכנים אופייניים , בנוסח : "פגעו ; "באבותינו "כולנו שותפים היום לסבל שעברו אבותינו ; "אז "עשו לנו ; "עוול "חובתנו לתקן את ; "העוול "זכותנו וחובתנו לתקן את העוול ההיסטורי ולהשיב את . "זכויותינו בכוחה של האידיאולוגיה הקורבנית לייצר תחושת אחדות רבה , המבוססת על חוויות של עוול וכאב אך גם על פנטזיות פרנואידיות ומשאלות תיקון תוקפניות . התוקפנות הופכת להיות מותרת , והיא מוצגת כתיקון עוון וכהגנה עצמית . ( גם הנאצים , אגב , הציגו את כיבושיהם ואת השמדת היהודים ובני עמים אחרים כהגנה עצמית . ביום הפלישה הנאצית לפולין הודיע רדיו ברלין : "מהיום בחמש בבוקר החלו כוחותינו להשיב [!!!] אש אל תוקפיהם הפולנים . (" מעשי התגרות תוקפניים אינם מזוהים ככאלה . כאשר התוקפנות מותרת מתגבר הרווח המשני של האידיאולוגיה הקורבנית , שעיקרו הפטור מן ה ית 00 מ 00 כלפי האחרים , ה " . "הם בנסיבות אלה התנהגויות של הרג וביזה זוכות לאמפתיה ולהבנה , ובמקרה הטוב - להכחשה . במקביל לאידיאולוגיה קורבנית תיתכן גם מנהיגות קורבנית . המנהיגות הקורבנית מתבססת על טראומות לאומיות , ומציעה את האידיאולוגיה הקורבנית כזהות מאחדת . המנהיג הקורבני מזכיר עוולות עבר ושואף לעורר פחד וזעם . וולקן מתאר את מנהיגותו של מילוסביץ' ( המנהיג הסרבי שהועמד לדין בבית הדין בהאג ) כמנהיגות העושה שימוש בקורבניות . ( Victimization ) ב 989 ו הוציא מילוסביץ' מקברו את ארונו של הנסיך לזר ( שנרצח במאה ה 4 ו , ( לציון שנת ה 600 למותו , והסיע אותו במשך שנה ברחבי סרביה כדי לעורר רגשות של עוול ונקם . והוא אכן הצליח להפיח מוטיבציה מלחמתית באנשיו ולגרום להרג של אזרחים רבים חפים מפשע . במקרים רבים המנהיג עצמו מתאר את עצמו כקורבן ואת גורלו המר כעוול שנעשה בידי אויבים . לא נוכל להימנע מלהזכיר את ישו , מחולל רב עוצמה של דת ושל תרבות , אשר בהתנהגותו ובדבריו היו גם מרכיבים מתגרים וגם הצעות להתייחסות אליו כאל קורבן . ולדוגמה הנה שני ציטוטים מתוך הברית החדשה : " ויאמרו היהודים ההמת ימית את נפשו כי אמר אל אשר אני הולך שמה אתם לא תוכלו לבוא . ויאמר אליהם אתם הנכם מן התחתונים ואני מן העליונים . אתם מן העולם הזה ואני אינני מן העולם הזה . " יוחנן ח' 22 " ויומר אליהם ישוע אמן אני אומר לכם אם לא תאכלו את בשר בן האדם ושתיתם את דמו אין לכם חיים בקרבכם . האוכל את בשרי והשותה את דמי יש לו חיי עולמים ואני אקימנו ביום האחרון . כאשר שלחני האב החי ואנוכי חי בגלל אבי כן האוכל אותי גם הוא יחיה בגללי . " יוחנן ו ' 53 עם כל התרומה התרבותית העצומה של הנצרות , אל לנו לשכוח את מעשי הרוע הרבים שנעשו בשמה . אנו סבורים כי דינמיקה חברתית קורבנית יכולה לשמש הסבר למעשים אלה . כמו כן נראה לנו כי יש מקום לראיית החברה הישראלית כחברה קורבנית . מעשי העוול שהיו והסבל הרב שנגרם עלולים לשמש ליצירתה של אידיאולוגיה קורבנית ישראלית . אידיאולוגיה זו יכולה לחבור למנהיגויות קורבניות וליצור מעגל של התגרות - תוקפנות - רווח משני - מלחמות -

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר