מבוא

עמוד:7

מבוא לכל לומד תפיסות אישיות על המציאות הסובבת אותו , תפיסות אשר נוצרו עוד טרם התנסותו בתהליך למידה מסודר . מתברר בי רבות מתוכן נותרות ללא שינוי גם בתום לימוד התכנים המדעיים הרלוונטיים . מאז סוף שנות השבעים בוצעו מחקרים רבים בארץ ובעולם על תפיסות מוקדמות אלו ועל אופן השפעתן על הלמידה במגוון רחב של נושאים מדעיים . כדי להתמודד עמן ולהוביל להחלפתן בתפיסות מקובלות הוצעו אסטרטגיות הוראה-למידה שונות , כגון רפלקציה , קונפליקט קוגניטיבי ולמידה שיתופית ( פירוט על כך מובא בגוף הספר . ( בחינת התפיסות המוקדמות העלתה כי רבות מהן תואמות תפיסות מדעיות מן העבר שאינן מקובלות עוד כיום . פיאז'ה היה אחד הפסיכולוגים הראשונים אשר יצר הקבלה בין תהליך החשיבה האישי לתהליכי השינוי שהתרחשו בהיסטוריה של המדע . מחקרים שונים מצביעים על התרומה האפשרית של שילוב פרקי היסטוריה של המדע ( בנוסף לנקיטת אסטרטגיות הוראה מתאימות אחרות ) להתמודדות עם תפיסות חלופיות . עידוד הלומדים לשינוי תפיסתי מתבצע על ידי קישור בין חשיבתם האישית להתפתחות ההיסטורית של הרעיונות המדעיים . הוראת ההיסטוריה של המדע כחלק בלתי נפרד מהחינוך המדעי ( בנוסף להוראה הלוגית השיטתית ) טומנת בחובה יתרונות נוספים : ( Mattews , 1994 ) ? הוראה יעילה של מושגים מדעיים והרחבת ההבנה של התפיסות המדעיות המקובלות ושל מתודות המחקר ; ? הכרת טבעו הארעי של הידע המדעי וסיוע במיגור תפיסות סיינטיסטיות ( הרואות במדע דת ) ודוגמטיות ; ? יצירת הזדמנות לפיתוח קשרים בין תחומי מדע שונים ; ? הצגת הפן האנושי של המדע וסיוע בהבנת הזיקה בין מדע לחברה ; ? תפיסת המדע כחלק מהתרבות ותרומה להשכלתו ההומניסטית של הלומד . מרבית המחקרים המציעים שילוב של לימוד פרקים מתוך ההיסטוריה של המדע בלימודי המדע מתמקדים בנושאים שונים מתחום הפיזיקה ( למשל . ( Sequeria & Leite , 1991 בהתאם לכך פותחו גם בארץ תכניות לימודים המשלבות היבטים היסטוריים בלימודי הפיזיקה כאסטרטגיה לטיפול בתפיסות שגויות , למשל תכנית הלימודים "ריק וחלקיקים" מאת י' נוסבאום ( ראו בתוך :

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר