נעשה ונשמע

עמוד:8

אולם , אף כי ההכללה כמושג מפורש נולדה ביוון העתיקה , אנו מוצאים את עיקרה עולה על בימת ההיסטוריה כאלף שנים קודם לכן , עם הופעת תפיסת האלוהות הישראלית בסיני - אחת , בלעדית וכוללת . עד כמה מרחיקת לכת היתה השפעתה של הופעה זו , ניתן ללמוד מהאופן המקיף כל כך שבו הקפידה דת משה לכסות ולגדר על תוכן העיקרון הזה - באמצעות צורת הפולחן . ד . פרדס ודרך את הסכנה האדירה שרואה המסורת היהודית בחשיפה לעקרון המוחלט , ממחיש היטב הסיפור התלמודי הידוע על ארבעה מחכמי דורו של רבי עקיבא אשר "נכנסו לפרדס" - כלומר נחשפו לסוד הנסתר . אחד הציץ ומת , שני הציץ ונפגע ( יצא מדעתו , ( שלישי קצץ בנטיעות ( נעשה כופר , ( ורק רבי עקיבא יצא בשלום . מסורת ישראל בכל תולדותיה הדגישה את הסכנה שבחשיפה ישירה לשכינה , אשר כמו בהתבוננות ישירה אל השמש , מסנוורת את המסתכל ועלולה לגרום עיוורון מוחלט . במשך אלפי שנים זהו יסוד משמעותי ועקבי , החל מהקביעה הברורה בתורה שמי שמביט ישירות לפני האל ימות , דרך ההקפדה על עד היכן מותר לבוא אל קרבת המשכן בימי המקדש , וכלה בהסתייגות המסורתית מעיסוק בקבלה ללא הכשרה מתאימה " . האמת האחת , אם תיקרא אמונה נכונה או התבונה הטהורה , יכולה להיות מסוכנת כל כך , משום שבכלליותה ובמוחלטותה היא אינה יכולה אלא להכפיף או לבטל את כל הסובב אותה - זהו טבעו של עיקרון מוחלט . ההתנגשות בין העיקרון לבין המציאות היא בלתי נמנעת , שכן המציאות אינה יכולה להכיל לעולם את האידיאל הצרוף . במפגשן של התרבויות העתיקות עם עקרון ההכללה , קרסו כולן זולת אחת תחתן - זאת לאחר שהסתירות הפנימיות שעליהן היו מבוססות תפיסותיהן האקלקטיות הוארו בכל חוסר עקביותן ברגע שהועמדו אל מול ההכללה , שכולה עקביות . לא רק מצרים ובבל לא יכלו להתמודד עם ההכללה , אלא גם ביוון וברומא , שבהן צמחה גירסתה הפילוסופית של ההכללה , התפוררו בהדרגה החברה

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר