נעשה ונשמע

עמוד:5

נעשה ונשמע אןפיר העבר הן הציונות והן היהדות רעמת בתפיסה שרפיה ניחן רהניע להישגים עקרוניים רק דרך מעשים נכונים . המבוכה הנפוצה היום בציבור הישראלי היא תוצאה שר הערפת העיקרון ער פני המעשה א . תוכן וצורה 1 בחיבורו הנודע , תוכן הצורה , ביקש המתודולוג של ההיסטוריה היידן ווייט לבדוק עד כמה קובע המבנה הספרותי של הכתיבה ההיסטורית את אופן קבלת המידע המועבר בו . כלומר , עד כמה צורת החיבור קובעת את תוכנו . מובן ומקובל שבחיבור ספרותי , כגון קומדיה או טרגדיה , הצורה היא הגורם העיקרי בעיצוב ההשפעה על הקורא . אך האם גם חיבור היסטורי , המנסה לחפש את האמת , הוא סיפור שבו הצורה גוברת על חשיבות המידע ? תשובתו של ווייט בעניין זה נחרצת : כפי שמעיד שם חיבורו , ווייט משוכנע שהצורה שהחיבור ההיסטורי לובש - היא עיקר התוכן שלו . יש לתפיסתו של ווייט השלכות מרחיקות לכת . האם לגיטימי לתאר , למשל , את מלחמת העולם השנייה כטרגדיה שבה העם הגרמני הוא הקרבן ? או שיש בתוכן האירועים תבנית מהותית , בלתי נמנעת , אשר מגבילה את הצורות האפשריות שניתן להעניק להם ? לא מדובר כאן בשאלת סילוף העובדות היבשות ,

הוצאת שלם


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר