מבוא

עמוד:3

התפיסה האוטונומית של היחיד ושל האמנות לא צמחה בחלל ריק , ועדות לכך היא הסטודיו של יצחק פרנקל , שהקימה הסתדרות הפועלים בתל אביב . זה היה הסטודיו הראשון לציור שיסדה תנועת הפועלים והוא קידם במובהק את מגמת האמנות האוטונומית . הסטודיו של פרנקל הציב חלופה מפורשת להתמקדות הצבעונית בתמונות הוויי מקומיות בנוסח ציוריו של ראובן רובין , שהייתה מקובלת בשכבת הבורגנות העולה . דוגמה נוספת היא תאטרון הפועלים ה'אוהל , ' שהקימה הסתדרות הפועלים בתל אביב . במשכנו הוצגו תערוכות ציור ופיסול קבוצתיות שכותרתן הייתה ' תערוכת אמנים מודרניים . ' תערוכות אלה של אמנות מודרנית , פרי טיפוחו של מרכז תנועת הפועלים , סימנו את הסטת מרכז האמנות מירושלים לתל אביב והיו נקודת ציון בהתפתחות האמנות המודרנית בארץ ישראל . בחקר האמנות לא קושרה עד כה התביעה ליצירת מרחב אוטונומי באמנות לתנועת הפועלים ועל אחת כמה וכמה לקיבוץ . דוגמה לכך נמצא בעבודתה של חנה אור נוי שהוקדשה לחיי התרבות והאמנות ביישוב בארץ ישראל -1918–ב . 1948 אור נוי ייחסה לאמני תנועת העבודה ( והתנועה הרוויזיוניסטית ) גישה ' קולקטיביסטית לאומית' וקשרה עם ערכי תנועת העבודה מגמה נוספת , בלעדית לכאורה לתנועה זו : גישה ' עממית פופולרית' ( אמנות בשירות החברה . ( אשר לאמנות האוטונומית ( גישה ' אינדיווידואליסטית–לאומית , ( ' אור נוי ייחסה אותה לאמנים ששללו מכול וכול זיקה פוליטית ויצאו נגד רעיונות ואידאולוגיה מפלגתיים . בניגוד לגישתה של אור נוי , נדון כאן ההיבט האוטונומי והאינדיבידואלי של האמנות דווקא בשיח הרעיוני–תרבותי של זרם בתנועת הפועלים הארץ–ישראלית ולא בהוויה התרבותית של חוגי הבורגנות או של חוגים אחרים שלא היו מזוהים מפלגתית ופוליטית . במחקר אחר , של גרסיאלה טרכטנברג , הודגש מסד הבורגנות ביישוב כנקודת מוצא לבניית שדה האמנות הפלסטית בארץ ישראל . הבורגנות התל–אביבית היא . 4 הסטודיו של יצחק פרנקל נוסד , 1925–ב נסגר 1929–ב ונפתח שוב 1936–ב בהנחיית אהרון אבני ומשה שטרנשוס בשמו ' אולפן לציור ופיסול שליד ועדת התרבות של ההסתדרות . ' יצחק פרנקל , ( 1981-1900 ) יליד רוסיה , למד אמנות באודסה ועלה לארץ . 1919–ב 1920–ב יצא לפריז ובשובו 1925–ב הקים את הסטודיו . . 5 את תאטרון ' אוהל' הקים משה הלוי , שעלה לארץ ישראל . 1925–ב התאטרון פעל כ'סטודיה דרמטית על–יד ועדת התרבות המרכזית של ההסתדרות . ' . 6 התערוכה הראשונה נפתחה באוהל 14–ב בינואר . 1926 תערוכה שנייה התקיימה 1927–ב ושלישית ואחרונה . 1928–ב . 7 אור נוי , אידאולוגיה . . 8 טרכטנברג , בין לאומיות .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר