על בלשים, על השימוש ב"תאים האפורים" ועל פעולתו של היועץ הארגוני

עמוד:11

על בלשים , על השימוש ב"תאים האפורים" ועל פעולתו של היועץ הארגוני * אירית לוי נסיון להמשיג ולפתה את התאוריה והפרקטיקה של הייעוץ הארגוני , נערכה השוואה בין ^ £ בעל מקצוע אחר , הבלש , כפי שהוא מופיע בספרות הבלשית , לבין היועץ הארגוני ; השוואה , שיכולה ללמד על שיטות עבודה דומות בין בלשים ויועצים , ובעקבות כך לחשוף יתרונות וחסרונות של נקודות מבס , תפישות יסוד ושיטות עבודה , שיועצים ארגוניים משתמשים בהן בעבודתם . ראוי לציין , שבספרות הפסיכואנליטית הוצעה כבר על-ידי דיז'ק ( ZIZEK 1992 ) תיזה הגורסת דמיון רב בין עבודת הבלש לעבודת הפסיכואנליטיקאי . באותו הקשר אף צוין , שפריחת הספרות הבלשית כסוג של ז'אנר ספרותי 'יהודי התחוללה באותה מאה שבה הופיעה התנועה הפסיכואנליטית . להלן מוצע , כי קווי דמיון חזקים עוד יותר ניתן לראות בין עבודת הבלש ( כדמות ספרותית בספרות הבלשית ) לבין עבודת היועץ הארגוני . . 1 ארגון ההתענגות והפרת הסדר הסמלי הקו החשוב ביותר בדמיון בין הבלש ליועץ הארגוני עשוי להימצא בקשר בין תפקידיהם לבין התענגות . זאת על-יסוד הטענה , שארגונים וחברות לעולם אינם מצליחים לארגן באופן מלא את ההתענגות של החברים בהם , אשר קשורה במבנה הסמלי ( מערכת החוקים , המבנים והמסמנים החברתיים ;( שכן , ההתענגות מתק"מת בעיקר בגלל היותה חומקת מהמבנה הסמלי או חותרת תחתיו . המבנה הסמלי מקבל ביטוי שכיח במבנה הארגוני , בחוקים ובהסכמים למיניהם ZIZEK ) . ( 1992 הן יועצים ארגוניים והן בלשים פועלים על-פי הזמנה . זאת , במקום בו הארגון נכשל בארגון ההתענגות של עובדיו . כך , למשל , מוזמן היועץ כאשר העובדים מעדיפים להתענג ית'עש- 'בא עבודה , כאשר המנהל אינו מצליח להתענג בעבודתו , או כשהוא איננו מתענג על תוצאות דבריו , וחסר בהם דבר אשר "צור את האפקט הרצוי , זה שתואם את הסדר הסמלי . במקביל נתבע הבלש לפעול בייחוד כשמושגת התענגות העומדת בניגוד בוטה לסדר הסמלי החברתי . כך למשל קורה כשהבלש מוזמן לעבוד בעקבות רצח או גניבה ( אצל אגאתה כריסט , בסיפור THE HUNTER ' S , ( LODGE כך גם בספר "אבן יקרה" של קולונוס , שנחשב לאבי הרומן הבלשי . בספר זה , אבן יהלום גדולה וייחודית נעלמת , והבלש , סמל קאף , מוזמן כדי למצוא אותה . אבן זו נחמדת ונרדפת על-ידי אנשים שונים מסיבות מגוונות , כמו אמונה דתית , תאווה לכוח , רצון לכסף או משיכה לאובייקט מהפנט . היעלמות האבן איננה מאפשרת את מילוי צוואת בעליה , ובכך מופרים החוקים והסדר הסמלי בחברה . בלשים בספרות הקלאסית מוזמנים גם כדי לפתור קשיים וחריקות בהיבטים משמעותיים אחרים הקשורים לסדר הסמלי . למשל , ח" הנישואין : פרקר פ"ן ( אצל אגאתה כריסט ( מתבקש לעזור לבעל להחזיר אליו את לב אשתו הבוגדת , ודופון ( אצל אדגר אלן פו ) מנסה לאתר מכתב גנוב , שנראה שנשלח ממאהב המלכה , ושהעברתו עלולה לערער את יחסיה עם המלך . זהו מכתב , שעצם שליחתו מעידה על כך , שהעונג , העומד בניגוד לסדר הסמלי , אכן הושג ( גלדמן . ( 1993 האם לא ניתן למצוא דמיון בין מצב זה למצב , שבו מוזמנים לעתים יועצים ארגוניים לפתור סכסוכים בין עובדים , או כדי לרסן עובד ספציפי שמעורר את חמת עמיתיו לעבודה ? נראה שהמניעים לפשעים ולהתנהגויות אחרות , שבהן עוסקים הבלשים , ממש כמו היועצים הארגוניים ,

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר