במפנה הדורות

עמוד:12

מעשה—כולם מעיינים בבעיה חמורה זו ; עד מתי ? כל אחד על פי דרכו . על סי רוב בעדינות' בבחינת מגלה טפח ומכסה טפחיים' בהיסוס ידוע' מעין ליבא לפומא לא גלי . בוודאי ' השאלה אינה חדשה . ימיה כימי הגלות . וכל אחד יודע את הנוסחה המקובלת ג 'ואין הדבר תלוי אלא בתשובה 'ברם—/ דווקה בדור זה קשה היה למצוא סיפוק בנוסחה כללית זו . האם לא עשינו תשובה ? 'אבינו מלכנו' כל עבדיך ובניך בכל אפסי ארץ עשו תשובה' תפלה וצדקה' וכל כנסת ישראל ישבה שנים שתים ושלש' על המשבר' אבל מכל זה נולד רוחי האם— . 8 לא הו' כיח שבתי צבי 'במישור להשיב עושי הרשעה ולעשות תשובה גדולה ? "'ונפלאה היו הרגשה והכרה' ש'אף אם ישובו בתשובה שלמה' יהיו רחוקים מן הגאולה' כי מכל מקום יש צורך למצוא את ה'סגולה המיוחדת לזה' ' את התיקון המיוחד לקלקול החורבן . "והגלות ואנשי הדור מפשפשים במעשיהם וטורחים ומתייגעים למצוא את חטא הדור' את החטא המיוחד' את הקלקול המיוחד' שהוא הוא מעכב את הגאולה . ו'יגעתי ומצאתי ' . 'תאמין ולא מעטים הם ה'חטאים המיוחדים' ' וממילא גם הסגולות והתיקונים' שבני הדור העלו בחיפושיהם . רבנים רואים בכל התנועה השבתאית רק נתינת 'רשות לרוח שקר להטעות את ישראל ולערבב את העולם' ' כדי על ידי כך 'לצרף סיגי ישראל בטרם יצאו מבור . "הגלותי ומכיוון שכלל האומה עמד בניסיון' ויחזרו להתחזק בקיום התורה כל זרע ישראל האמתיים וסובלים עול גלות באהבת אביהם שבשמים'ט , יש להם יסוד לחכות ל'גאולה שלמה' ולהגיד : ' חזקו ויאמץ לבבכם כל המיחלים . "לה מקובלים מוצאים' כי הסיבה העיקרית ליאריכות גלותינו ושפלותנו' אינה אלא 'בעבור התרשלות מלעסוק ; "'בקבלה ודרשנים טענו כי 'מכיוון שהבית הראשון חרב על ביטול תורתי ו'בית שני נחרב על שנאת חנפי ' הרי יכדי לתקן כל זה צריך לעסוק בתורה ולהרבות שלום ' . וסתם יהודים הסכימו בנקודה זו ; 'אחרי שבקרבנו מושלת קנאה ושנאת חנםהדבר הזה לא יוכל להביא לנו טובה . ' וגם היו בטוחים' ש'הקב"ה היה מרחם עלינו' ואפילו היינו מקיימים רק מצות ואהבת לרעך ... "כמוך ברם' על יד כל הנוסחאות הללו בחיפושי ביאורים לאריכות הגלות ובתהייה לנתיבות גאולה יש גם ציון יסודות חדשים שעל ידי צירופם ומזיגתם הם כאילו מתרוממים להתווית דרכים חדשה' רצינית ועצמית' המרמזת לנקודת מפנה ביחסים שבין גלות וגאולה . הרקע של התווית דרכים זו היתה אותה ציפייה פעילה ואינטנסיבית שלא רצתה לוותר' ולא ויתרה ' בשום פנים על הנכס היחיד שנשאר מן התסיסה המשיחית הגדולה : נכס ההתמדה ב'התעוררות שאין לה קצבה / . 8 זכרונות גליקל ( תרגום א . ז . רבינוביץ /( עמי . 35 9 . תורת הקנאות' עמי . 2 . 10 דרכי נועם' פתיחה' ה' ע"נ . . 11 תורת הקנאות' שם' עמי . 136 . 12 שם' » מ' . 149 . 13 דרכי נועם' וי ע"א . . 14 זכרונות גליק ל' שם .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר