מבוא

עמוד:9

מבוא נא ] החוקרים גרץ נ וגידמן 2 ד 1 אריכו בתיאור ניוונה הרוחני של יהדות אשכנז למן מחציתה השניה של המאה הארבע עשרה . עיקרי טענותיהם היו כי ענוותנותם והתבטלותם של חכמי הדור , גרמה להקפאת חיי הרוח ; וכי לא היתד . המשכיות : ' חומה מחשיכה מפרידה בין הדור הקודם ( של ( 'הראשונים' והדור הזה ... גשר הרוח אל העבר הקרוב ביותר ; 'נהרס וכי שום יצירה חדשה , ראויה לשמה , לא באה לעולם בפרק זמן זה . 'הדבר היחיד שנוצר , אוספי מנהגים וקובצי פסקים כגון 'פסקים וכתבים' למהרא"י , או 'לקט יושר' . נדמה שהשקפה זו , השוללת מתקופה זו כל יצירה חדשה , מקובלת עד היום . רבה של מיינץ , סלי לוי , שבא ללמד זכות על בן עירו המהרי"ל , משתדל רק להראות מה רב הערך שהיה לעיסוק במנהגים לשם שמירתה הרוחנית של יהדות אשכנז והצלתה לאחר ה'מוות . 'השחור גם צימלס , הכותב על המאה החמש עשרה , מדבר על 'the decline of the whole spiritual life of Ger- man Jewry ' וממשיך ואומר : 'אם את הביטוי "אין אנו בקיאין בדבר" אפשר למצוא בין חכמים של ארצות אחרות בזמנים שונים , הרי בדור זה , נעשו דברים אלו לתשובה סטיריאוטיפית בין רבני . 'אשכנז Geschichte der Juden , v . 8 , pp . 12 f . 1 , Monatsschrift 2 כרך י"ג , עמ' 69 ואילד , עמ' 386 ואילך ; ונדמה שהראשון מבין החוקרים , שהטביע את חותם הנחשלות על תקופה זו , היה צונץ n , "Die Ritus " עמ' . 35 3 גידמן , שם , עמ' ; 386 וראה גם Geschichte des Erziehungswesen , v . 3 , pp . 7 , 12 4 גרץ , שם , עמ' 13 כותב על המהרי"ל וחבריו : "Sie haben nur solche geistiose Zusammenstellungen hinterlassen " וראה שם , עמ' . 136 5 ב'מנורה' כרך ה , עמ' , 12 וזאת מנסה להוכיח גם ט . שטימן בספרו : Custom and Survival , New York 1963 Ashkenazim and Sephardim , London 1958 , p . 204 6 והשווה גם דברי הביקורת של המאה החמש עשרה באשכנז אצל פינקלשטיין , Jewish Seif-Govemment עמ' . 78 א . ה . ווייס ( דור דור ודורשיו , חלק ה , עמ' ( 249 רואה במהרא"י תלמודי גדול , אבל דבריו שם כלליים ביותר וגם הוא לא מצא לנכון לנתח את מפעלו של המהרא"י בתחום ההלכה .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר