פתיחה

עמוד:12

רבים ממורי הדרך של הציונות הדתית . רובם ככולם הצביעו על קשר סיבתי - תאולוגי , היסטורי או שניהם כאחד - בין השואה להקמת המדינה . זיכרון השואה עמד בתשתיתן של עמדות מוסריות שנקט הרב עמיטל . בתחום זה ההשפעה של זיכרון השואה על הרב עמיטל היא מפורשת ומודעת . גם כאן הוא העמיד את עצמו במקום שונה מהמקום שהעמידו את עצמם רבים מרבני הציונות הדתית וממחנכיה . את רוב דבריו אמר הרב עמיטל כראש ישיבה וכמחנך הנענה לצורכי תלמידיו . תורתם של מחנכים היא תורה שבעל פה : דיבור , שתיקה , מבע עין . אין זו משנה עיונית-תאולוגית , החייבת להתייחס לשיטות עיוניות אחרות מפנים ומחוץ . היא מעדיפה התייחסות קונקרטית לעניין העומד לפניה , והיענות דתית , אנושית וחינוכית לצורכי הציבור והתלמידים ; היענות זו קודמת לשמירת קוהרנטיות פילוסופית . האמירה - בצורה ובתוכן - מנוסחת כדרך שמתנסחות אמירות בתרבות היהודית : שיחות ראש ישיבה , דרשות , הנחיות מוסריות , עיונים בפסוקים , פרשנותם ומדרש עליהם , פסקי הלכה והנחיות הלכתיות . הדברים שכתב ושאמר הרב עמיטל לא נכתבו בשנים ההן , שם , והס אינם נושאים , במובן הכרונולוגי , את המטען הראשוני והמכונן שיש לדברים שנכתבו ושנאמרו בשנים ההן . עם זאת , התגובה של הרב . 19 ראה את דבריו של הרב עמיטל בשער הקובץ המעלות ממעמקים ( לעיל , הערה . ( 1 מבחינה זו הרב עמיטל נמנה עם אותם מחנכים שתורתם היא תורה שבעל פה , וכתביהם הם כתבים שבדיעבד . מעשה חינוכי ואמירה חינוכית שלעתים הם אינטואיטיביים בטיבם , מזוהים ומתנסחים פעמים רבות רק בדיעבד . כתיבה על נושאים חינוכיים עשויה להיות פירוש בכתב למעשה החינוכי ולאמירת החינוכית , בלי שקדמה להם שיטה חינוכית ערוכה . ראה למשל : י' פרליס , איש יהודי מפולין , לוחמי הגטאות תשמ"ו , עמ' ; 47-46 צ' קורצוויל , משנתו החינוכית של יאנוש קורצאק , תל אביב , 1968 עמי . 108 . 20 א' שביד ( מאבק עד שחר , תל אביב תשנ"א , עמ' 15 ואילך ) מבחין בין העיון הפילוסופי בשאלות דתיות , לבין החוויה וההתנסות האנושית הדתית הראשונית , הנושאות מטען רעיוני שהוא ראשיתי ומכונן ( שם , עמ' . ( 20 כצעד ראשון לקראת העיון הפילוסופי "החותר לראייה כוללת , סינטתית , בהקשרים רחבים , מורה על משמעויות , מתמודדת עם הבעיות המוסריות והרוחניות" ( שם , עמ' , ( 16 מציע שביד לחזור אל הספרות העיונית שנוצרה תחת השלטון הנאצי בשואה , ולהפיק ממנה את

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר