פתיחה

עמוד:10

בשאלת ההשפעה של השואה על ההגות הדתית , יש מי שטען שהזעזוע של השואה גרם לשבר עמוק , שלאחריו "נתערער . "הכל לעומתו , יש מי שטען כי על אף הזעזוע , השואה לא חוללה מפנה בהגות הדתית , והיא קיבלה הסבר ומשמעות במסגרת דפוסי החשיבה הדתיים המסורתיים שרווחו לפניה . בין שתי העמדות ישנן כמה עמדות ביניים . להלן נראה כי הרב עמיטל אינו מוכן לקבל או להציע כל הסבר ומשמעות דתיים לשואה . יחד עם זאת , הוא אינו מוכן להוציא את השואה מעולם עבודת השם שלו . הוא אינו מוכן ואינו יכול להתעלם ממנה , והיא משפיעה על תמונת העולם הדתית ועל מתיחת קו האופק הדתי שלו , מתוך עמדה יסודית של תחושת קרבה אלוהית עמוקה . כראש ישיבה וכמחנך , הרב עמיטל רגיש למציאות המשתנה , והוא ער להכרח הדתי בבחינה מתחדשת של עמדות דתיות . בעניין זה רואה הרב עמיטל את עצמו כתלמידו של הרב קוק . הדברים אמורים גם בנוגע הערה , 1 ובמקומות נוספים במאמר ; הנ"ל , 'ואמונה עיניתני - על מגמות באמונה בימי , 'השואה מלאת א , תל אביב תשמ"ג , עמ' , 350-341 ושם הערה . 2 . 12 "השואה היא אתגר מבית לאמונה היהודית , אולם זהו אתגר שלילי במלוא מובן המילה , בלא אור ובלא הקלה . לאחר אושוויץ נתערער הכל , ואין עוד ביטחון בשום דבר '' ( א' פקנהיים , על אמונה והיסטוריה [ לעיל , הערה , [ 3 עמ' . ( 162 . 13 למשל : מ' ורדיגר , השואה כנקודת מפנה תיאולוגית , רמת גן תשנ '' ח . ורדיגר מסיק כי בדפוסים העיקריים של ההגות הדתית שלאחר השואה אין עדות למפנה תאולוגי , שכן ההוגים הדתיים המייצגים אותם מתמודדים עם המשמעות הדתית של השואה בתוך המערכת המושגית של דפוסי החשיבה הדתיים הקיימים , ואינם פורצים את מסגרותיהם . . 14 א' שביד , למשל , מתאר את "החשיבה התיאולוגית המתמודדת עם מאורעות היסטוריים שהם בבחינת גילויי רוע המערער את האמונה בהשגחה אלוהית צודקת , "ומיטיבה כחשיבה ה '' מבטאת בדרך כלל משבר דתי שראשיתו קדמה למאורעות ; "הללו "המאורעות מערערי האמונה נעשים על ידי כך לגילויים מעוצמים ומאיצים של המשבר הדתי" ( א' שביד , 'השואה בסוף המאה העשרים מנקודת מבט תיאולוגית , 'ומחקרית מדעי היהדות , 39 תשנ"ט , עמ' . ( 35 . 15 הרב עמיטל מתייחס גם לצורך בבחינה הלכתית מחודשת לאור שינויי המציאות : " החזון איש כותב שלפסיקת ההלכה יש צורך בידיעת ההלכה ובהערכת המציאות ... גם אם ההלכה היא פשוטה , הרי הערכת המציאות היא מורכבת" ( הרב י' עמיטל , 'לא הכל , 'הלכה עלון שבות בוגרים יג , תשנ '' ט , עמ' = ) 97 מימד , 15 כסלו תשנ"ט [ דצמבר , [ 1998 עמ' . ( 6 . 16 "דווקא בגלל מה שינקתי ממשנתו של הרב [ קוק , [ אני סבור שעלינו , על ממשיכי דרכו של הרב , להתבונן במציאות של ימינו כמות שהיא , ולא לצטט משפטים שנכתבו לפני כשמונים שנה , בלי לבחון את התאמתם לתקופתנו" ( הרב י' עמיטל , 'משמעותה הדתית של מדינת , 'ישראל עלון שבות , 151 תשנ '' ח , עמ' = ] 142 עלון שבות בוגרים

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר