1. עם מהו?

עמוד:13

. 1 עם מהו ל ישעיהו ליבוביץ לא הייתי בין היוזמים והמארגנים של שורת הרצאות זו , אך ברצון קיבלתי עלי לשתף פעולה עמם בביצוע התכנית , שעובדה בהסכמה עמי . לפיכך אין להציג את העניין כאילו הוא מפעל שלי בהשתתפותם של אורחים . המכונים כאן אורחים הם שותפים מלאים במפעל , ואם חלקי מובלט - אין זה אלא משום תפקידי כמרכז . אם חלקי בהרצאות רב - חלקם ומשקלם של חמשת עמיתי , ששמותיהם מופיעים בתכנית , איננו נופל מחלקי ומשקלי בביצועה . זהו מבצע קולקטיבי ולא מעשה איש אחד . מבחינת התכנון היו לנו שיקולים שונים . לבסוף יצא מה שיצא , ואני קיבלתי את דעת הרוב . אילו היה הדבר תלוי בי בלבד , הייתי מקדים את ההרצאה השלישית להרצאה השנייה . אולם גם את זו וגם את זו יישא אדם שהוא מומחה לנושא ומוסמך לדון בו , ולא אערער על הסדר שנקבע להם . הכותרת הכללית שניתנה לשורת הרצאות זו , בהסכמת כולנו , היא "עם , ארץ ומדינה . " שלושת המונחים האלה מתייחסים לדברים השייכים למישורים שונים מאוד , הן מבחינת המציאות והן מבחינת התודעה . ארץ היא נתון אובייקטיבי . ארץ קיימת בלא תלות במודעותו של האדם לארץ הזאת וביחסו לארץ הזאת . מדינה היא דבר שקיומו הוא במישור אחר לגמרי . הארץ היא יש נתון , אולם שום מדינה איננה יש נתון , אלא היא יש אינסטיטוציונלי , מוסד , מוצר של בני אדם . קיים הבדל עמוק בין שני ישים אשר אחד מהם הוא נתון והשני הוא מוצר . הנתון , באשר הוא נתון , אין קיומו מותנה בתודעה האנושית , לא מבחינתה הקוגניטיבית ( כלומר מבחינת הידע שיש לאדם ) ולא מבחינתה הקונאטיבית ( כלומר מבחינת רציותיו , שאיפותיו ומגמותיו . ( מדינה היא מציאות במובן אחר : היא איננה מציאות נתונה אלא היא קיימת באשר בני ארם יצרו אותה , הקימו אותה , אין היא קיימת מצד עצמה , ולכן היא יכולה גם שלא להיות קיימת . מדינה אינה יש מחויב המציאות . בהמשך השיחות שלנו ייתכן שיהיה ויכוח

כתר הוצאה לאור

ספרית שורשים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר