מבוא

עמוד:13

הגיעו לידי מסקנה כי 'סיפורם עדיין לא , 'סופר ו'אולי הגיע הזמן שנוכל להתחיל בעזרתך מסע אחר , מסע של כתיבה , שיוליך אותנו הלאה עוד . 'ועוד על סמך השיחה הבינותי , כי אמהותיהם כבר זקנו ורוב אבותיהם נפלו במערכה על כפר עציון במלחמת השחרור . יונה שייכת לבני 'הדור , 'השני המופקדים עתה על הסיפור , וחשים כי הגיע הזמן למסור אותו הלאה למשמרת ולפרסמו ברבים . כך הגיעה אליי , אמרה , מאחר שנעשיתי במשך הזמן 'בנק הסיפורים' של קהילות שונות , של בני קיבוץ זה או אחר , של שבויים , של לוחמים שחזרו הביתה מהמערכה ועוד . פרטי השיחה אינם זכורים לי בדיוק , מאחר שמעולם לא נרשמה . כך או כך , במפגש הטלפוני הראשוני הזה הוברר לי , כי יונה שמעה עליי ועל ספריי , ואני שמעתי על כפר עציון . היא שאלה לכתובתי כדי לשלוח לי מאמר שכתבה על המסע בפולין , במטרה להמשיך בקשר לאחר מכן . המגע שנוצר בינינו ברגע זה זרע תהליך שתגובתו היא ספר זה . שתי שאלות עלו בדעתי מיד עם תום השיחה עם יונה . - מהו הסיפור ש'עדיין לא ? 'סופר הרי על כפר עציון , חורבנו והקמתו מחדש 'יודעים , 'כולם כך חשבתי אז לתומי . - מה אני מחפשת בקהל 'מתנחלים' או בני מתנחלים , היושבים ב'שטחים הכבושים' ומהווים 'מכשול לשלום' שהוא כה יקר ללבי ? התשובה על השאלה הראשונה התבהרה לי בהדרגה במשך השנה , במהלך פגישות ההיכרות שהתקיימו בביתי והראיונות האישיים המסודרים עם בני הדור השני , שבהם החילותי בסתיו תשס"ד . הסיפור ש'עדיין לא סופר' מבוסס על שיחותיי אלה , ויבוא לידי ביטוי בספר הזה בשלמותו . אסתפק כאן באמירה , כי גם אם מעמדו של כפר עציון בפרט , ושל גוש עציון בכלל , במערכה על קום המדינה בתש"ח , ועלייתו המחודשת להתיישבות במקום מיד לאחר מלחמת ששת הימים , מסופרים וידועים - ובמרוצת עבודתי התברר לי כי לא כן הוא - הסיפור שעדיין לא סופר , ואליו כיוונה יונה בדבריה , הוא סיפורו של הדור השני . דור זה נושא מרצון או שלא מרצון את הזיכרון , הזהות , הצוואה והמורשת הקיבוציים של כפר עציון . 1 ראו , למשל , עמיה ליבליך חיילי בדיל על חוף ירושלים ( תשל"ט ;( קיבוץ מקום ( תשמ"ג ;( אביב שנות ( תשמ"ז ;( חוץ מציפורים ( רנשנ"א ;( גלגולו של מקום ( תש"ס ) - כולם בהוצאת שוקן .

הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה

כתר ספרים (2005) בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר