הקדמה

מתוך:  > יהדות ללא אל > הקדמה

עמוד:11

הקדמה הספר מציע גישה חילונית ליהדות כתרבות , לתנ"ך כספרות ולאלוהים כגיבור ספרותי בספרות התנ"ך . התנ"ך הוא היסוד המשותף היחיד לכל היהדויות ביהדות - לכל התרבויות העדתיות , לכל הזרמים בתרבות היהדויות הדתיות והחילוניות , בישראל ובתפוצה . הספר מצביע על הפלורליזם אשר שרר ביהדות כתרבות העם היהודי בכל עידני תולדותיו , תרבות המיוצגת במכלול יצירות אמנות וספרות , הגות ואורחות חיים , טקסי חג דתיים וחילוניים , ריטואלים וכללי התנהגות . בשיח החילוני הומניסטי הדן ביהדות כתרבות כלולה הגדרה מחדש של מושגי מפתח , כגון : יהדות , חילוניות , דת , הומניזם והומניזציה , כמטרת החינוך להפנמת ערכים מוסריים כלל אנושיים במסגרת התרבות הלאומית היהודית , זיקתה ופתיחותה לתרבות העמים . תרבות ההווה היא נקודת המוצא להארה מחודשת של תרבויות עידני העבר , מתקופת היווצר העם היהודי בעידן התנ"ך ועד ימינו . לימודי התרבות של העם היהודי מגלים את התייחסותם לתנ"ך של חלק גדול מיצירותיה , בכל הז'אנרים ובכל העידנים . החלק השני של הספר דן בספרות התנ"כית מנקודת המבט של ביקורת התרבות . ספרות התנ"ך מילאה תפקיד מכונן בכל תרבויות העם היהודי , ובייחוד בהתחדשותה של התרבות העברית בישראל במשך מאה ועשרים השנים האחרונות . כמו כל ספרות יפה בעולם מהווה גם ספרות התנ " ך עדות היסטורית למציאות חברתית , רוחנית ותרבותית של גיבוריה ויוצריה בעידן בו נוצרה ספרות זו . הארת היצירות התנ"כיות כיצירות ספרות בעיני הקורא המודרני וכעדות היסטורית למציאות רוחנית בעידן היווצר העם היהודי , אינה מותנה בהוכחת או בהפרכת האותנטיות הכרונולוגית והעובדתית של האירועים בעלילותיה . י . מ .

כתר הוצאה לאור

יהדות חופשית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר