מבוא

עמוד:יב

ראשית כל יש לקיים את המצוות ורק אחר כך מותר לנו לנסות לרדת לעומקן . שאלה אחרת , הקשורה בזו שלמעלה , היא ; כמה מצוות ישנן בתורה ? מקריאה מהירה בתורה נראה שישנן אלפים . אימרת כנף מפי אחד מחכמי התלמוד , רבי שמלאי , גרמה לסערה בין חכמי ישראל , במיוחד בימי הביניים . הוא אמרי י שג 61 מצוות ניתנו למשה בסיני , כמניין תרי"ג . אלה מחולקות ל 248 מצוות עשה , בנגד 248 האיברים שבגוף האדם , 3651 מצוות לא תעשה , כנגד ימות השנה . כל איבר בגוף מעודד את האדם להיטיב דרכו ובבל יום בשנה מוזהר האדם שלא לחטוא . אם , כפי שאמרנו , התורה מכילה הרבה יותר מגו 6 מצוות , לאיזה מצוות ספציפיות התכוון רבי שמלאי ? העובדה שחכם זה לא פירט את דבריו גרמה לחילוקי דעות חריפים בין גדולי היהדות . אחד החוקרים בתחום זה , ברוך הלפרין , ' התייחס לבעיה זו ולחוסר האחידות בין חכמי ימי הביניים בספרם את תרי"ג המצוות ותהה איזו דעה יש לקבל מבין כולם . לאחר בדיקה מתברר שרוב אלה שמנו את המצוות הלכו בעקבות הרמב"ם . בספרו הגדול , "ספר , "המצוות קבע הרמב"ם כללים שלפיהם יש למנות את המצוות . הוא אינו כולל ברשימתו מצוות כגון נרות חנוכה וקריאת מגילת אסתר , שקבעו אותן חז"ל מתוך הסמכות שהוענקה להם בתורה ' וכן אינו מונה מצוות שנקבעו דרך 13 המידות שהתורה נדרשת בהן אף על פי שמצוות אלה תקפות כשל תורה . ולכן אין הוא מונה בתרי"ג את המצווה לכבד תלמידי חכמים , למשל . ועוד , לפי דעת הרמב"ם , אין לבלול בתוך תרי"ג המצוות את אלה שאינן תקפות לנצח , כגון המצוות הקשורות להקמת המשכן בארבעים שנות הנדודים של עם ישראל במדבר . 15 הרמב"ם נקט גישה זו לספירת המצוות בניגוד מפורש לדעת כמה גדולי ישראל שקרמו לו , כגון בעל "הלכות , "גדולות שהלכו בדרך אחרת לגמרי . רש"י מעיר" שב"אזהרות" ( סוג פיוטים המהדרים את המצוות והיו מיועדים בעיקר לאמירה בחג השבועות ) של הרב סעדיה גאון , תרי"ג המצוות מחולקות לפי עשרת הדברות . כך , למשל , כל המצוות הקשורות לנישואין מתקשרות לדיבר "לא . "תנאף כאילו בדי להוסיף סיבוכים למצב מסובך בלאו הכי , בא החכם ר' שמעון בן לקיש בתלמוד ומוסיף : "הרבה מקראות שראויין לשרוף והן הן גופי . "תורה היינו , ישנם פסוקים שנראים בעינינו חסרי חשיבות אך הם עיקרי תורה . יש לציין שלמרות חילוקי הדעות בין החכמים בשאלה של איזה מצוות יש לכלול ברשימה , כולם בדעה שהמספר הנכון הוא . 615 אם בעניין מניין המצוות קיימת מבוכה , השאלה אם צריך או אם אפילו מותר לחפש את טעמי המצוות מעוררת בעיות רבות עוד יותר . האם בכלל יש צורך בחיפוש טעמי המצוות ? האם אין זה טוב יותר לקבל את דבר האלוהים כפי שהוא ? 1 ו . תלמוד בבלי , מכות כג ע"ב . ראה המהרש"א על אתר . . 12 הקדמה למצוות , 'ה גו . ספר המצוות , שורש ראשון . . 14 שם , שורש שני . . 15 שם , שורש שלישי . . 16 פירוש רש"י על התורה , שמות כד : יב . 17 תלמוד בבלי , חולין ס ע"ב .

כתר הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר