דוקומנטה 13 מזמנת לצופה הלוך רוח מהורהר

עמוד:5

העשויות אבן גיר , מעודנות , דקות ושבירות , ועל כן כמה מהן נעלמו במרוצת השנים . הראשים עטויים ברובם בכובע או בשיער , הבנוי כחלק נפרד ומותאם לראש . כל דמות ייחודית ושונה באופן ישיבתה , בהבעת פניה ובעיטוריה . הבאת היצירות מאפגניסטן הלומת המלחמות הייתה כרוכה בסכנה ובמאמץ ; הן הגיעו תחת מעטה חשאיות מגורמים פרטיים שלא רצו להיחשף . חרף הסכנות החליטה השנה האוצרת להציג כמה מעבודות הדוקומנטה גם בקאבול שבאפגניסטן . מה עושה לי מילר באמבטיה של היטלר ? בשנת 1944 החלה לי מילר לעבוד כעיתונאית מתעדת של הצבא האמריקני , ושיתפה פעולה עם צלם המגזין ל י י ף , דיוויד שרמן . השניים נשלחו לגרמניה לסקר את תוצאות מלחמת העולם השנייה . בתצלום מפורסם , שבוים וצולם על ידי שרמן , נראית מילר משתכשכת באמבט של היטלר , " מדגמנת" פוזות מצמררות בכל קנה מידה אנושי . התצלום מעורר תמיהה לא רק לגבי תפישת מעשה האמנות , אלא גם לגבי היעדר גבולות עיתונאיים . בד בבד , קשה שלא לתהות מה אומר התצלום על היטלר . מי " סידר" את האמבטיה לפני התצלום ? אווה בראון ? מילר ? או אולי שרמן ? התצלום מתאר חדר אמבט מרווח ומפואר יחסית לשנות ה . 40 נוכחים בו שני רכיבים שהיו חשובים ואהובים על הרודן : . 1 הוא עצמו : תצלום דיוקנו במדי הצבא הגרמני ( הנאצי ) ניצב על שפת האמבט ; . 2 יצירת אמנות : העתק מ 1936 של פסל חרסינה , הידוע בשם המתבוננת ( Die Ausschauende ) של רודולף קאסבך , ( Kaesbach ) שבו נראית אישה צעירה מאוד בעירום מלא , ידה הימנית מורמת מעל לשיער ראשה האסוף לאחור , והיא נראית מתבוננת למרחק ( או שמא לעבר דיוקנו האמור של היטלר . ( הפסל , העשוי בסגנון נאו קלאסי האופייני לשנות ה 30 בגרמניה , ניצב על שידה לבנה ומעוצבת ונועד , כך נראה , למלא פונקציה כפולה : הן להעיד על אהבת האמנות והן לשמש כתזכורת לכישלונו הכפול של היטלר בבחינות הכניסה לאקדמיה לאמנות בווינה . לצד בסיס הפסל מצוי מכשיר הקשר של הפיהרר , ובהמשך - שרפרף , שעליו מונחים בקפידה מדי צבא . על שטיח האמבט הלבן ניצבות נעליים צבאיות גבוהות , שלכלכו את לובנו של השטיח , המעידות על פעילות מבצעית , בעוד הרחצה באמבט מעידה על הצורך שלו להתנקות . אך במקום הפיהרר נמצאת שם לי מילר ... הכול פונקציונלי , מסודר ונקי להחריד . התמונה צולמה ב 30 באפריל . 1945 כמה סמלי ! באותו יום ממש התאבד היטלר בבונקר שלו בברלין יחד עם אווה בראון . באותו בוקר צילמו מילר ושרמן במחנה הריכוז דכאו , לאחר מכן שבו למינכן לביתו של היטלר , ושם צילם שרמן את מילר רוחצת באמבטיה של היטלר . בדוקומנטה מוצגים גם תצלומים שצילמה מילר עצמה בזמן המלחמה , בכלל זה דיוקנאות עצמיים ודימויים של עיירות מופגזות בגרמניה . על הקיר מוצגות ארבע תנוחות של מילר בעת הרחצה , ובהמשך - חפצים מביתו של היטלר במינכן , ביניהם פסל ה מ ת ב ו נ נ ת . מאן ריי תצלום נודע של הצלם והאמן הסוריאליסטי , מאן ריי ( שהיה , בין השאר , המורה והמאהב של לי מילר בעת שהותה בפריז בשנות ה 20 וה 30 של המאה ה , ( 20 שחורולבן ( עםהמסכההאפריקאית ) , ( 1926 ) נראה כתצלום טבע דומם , מפעים את הצופה באסתטיקה המעמתת הבדלים אנושיים . עבודה נוספת של ריי מציגה אובייקט דמוי מטרונום , ח פ ץ ב ל ת י נ י ת ן ל ה ש מ ד ה , שעין אדם מסמלת בו את מהלך הזמן . העין הגדולה נגזרה מתצלומה של מילר . סם דוראנט על רצפת הרוטונדה , ליד הקיר , מונח פסל שיש קאררה משנת . 2011 מרחוק הוא נראה כשק מלט או ככרית שינה מקומטת , צחה כשלג , אך מבט מקרוב מגלה כי מדובר במצבה בדמות כרית או שק . הכול בעיני המתבונן . לרוחב המצבה חרוט משפט , ציטוט מתוך מניפסט אנרכיסטי של הוגה איטלקי . סם דורנט , קלציום קרבונט ( רעיונות נובעים ממעשים ולא להיפך , ( , 2011 שיש קאררה Sam Durant , Calcium Carbonate ) Ideas Spring from Deeds and Not the Other Way Around ( , 2011 , Carrara marble Carrara Marble carved at Telara Studio d’Arte by Adriano Gerbi and Mauro Tonazzini , Sara Atzeni ) assistant ( , and production manager Maria Teresa Telara . Location : Rotunda , Fridericianum Courtesy of the artist ; photo : Avraham Hay לי מילר רוחצת באמבטיה בדירתו של היטלר במינכן , 1945 Lee Miller in the bathtub , Hitler's apartment , Munich , 1945 Photo : David E . Scherman ; courtesy : Documenta 13 Location : Rotunda , Fridericianum Courtesy of the artist ; photo : Avraham Hay

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר