הקדמה

עמוד:9

הקדמה מטרתו של ספר יזה חורגת מהיקפו המצומצם . ייעודו המקורי היה לספר מה קרה מבחינה תרבותית ליהודי ארצות האסלאם בזמנים החדשים . כוונתי הייתה לתת בידי תלמידים שמשפחותיהם באו מארצות אלה כלים להבין את תולדות משפחותיהם , ולפתוח צוהר גם לחבריהם , שמשפחותיהם באו מארצות הנצרות , להכיר דפים בהיסטוריה של אזור תרבותי אחר . הספר נועד לספר לאלה ואלה לא רק מה קרה ליהודים אלא גם מה אירע אגב כך למוסלמים , אנשי חברת הרוב בארצות אלה . ואולם משניגשתי לכתוב את הספר חשתי שאם אנסה לגולל את סיפורן של כל ארצות האסלאם ושל כל יהודיהן , מרוב עצים לא יראו את היער והתבשיל עלול להקריח . לכן העדפתי להתמקד בארץ אחת - תוניסיה . בארץ זו חיו אוכלוסיות מוסלמיות ויהודיות מגוונות , וסיפורו התרבותי עשיר דיו בכדי להעלות נקודות מוצא להרחבת ההיכרות עם מיעוטים יהודיים אחרים בארצות האסלאם , מתימן ועד תורכיה , ממרוקו ועד איראן . עם זאת , לא אמנע מלהתייחס לארצות אחרות , ואעשה זאת במיוחד לגבי התקופה שבין שתי מלחמות העולם . לישראלים יש עניין מיוחד בסיפורם של יהודי תוניסיה , סיפור המתרחש בתוך סביבה מוסלמית ערבית . אחרי ככלות הכול העולם המוסלמי מקיף אותנו , ואנו חולקים עם הערבים ארץ אחת . אמנם בין ישראל של תחילת המאה ה 21 ובין תוניסיה של שלהי המאה ה 19 וראשית המאה ה , 20 התקופה שבה מתמקד הספר , מפרידים פערים גדולים , של מקום ושל זמן . ובכל זאת לרבים מן הנושאים שיעלו בו יש זיקה לבעיות המטרידות ?< ת הישראלים היום : מה היו נקודות המפגש התרבותיות בין היהודים לערבים המוסלמים בעבר ? כיצד התפתח מפגש זה בדורות האחרונים ? האם חלה התקרבות בין היהודים למוסלמים לפני ההתפרצות העזה של הסכסוך הערבי הישראלי בשנת , 1948 או שהם התרחקו אלה מאלה כבר לפני כן ? שאלה נוספת נוגעת למה שאנו נוהגים לכנות "הבעיה העדתית " - בעיית היחסים הלא שוויוניים בין יוצאי אירופה ליוצאי ארצות האסלאם . האם

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר