הקדמה האח מרסל־ז'אק דיבואה: הנוצרי משורר ציון

עמוד:11

האח מוסל ז ' אק דיבואה : ספן זצזהו הנפש הקתולית הוא סגולתה להבחין במושלם המתמיד בתוך המסוים שבזמן . נקודת המבט הסקרמנטלית של דיבואה איננה זרה ליכולתו להיות לצוהר אשר בני מתוודעים דרכו לזולתם , לספן המוליך אותם לעולמות זרים להם . האב מרסל יגריסט , מומחה לאשורית מבית הספר המקראי והארכיאולוגי הצרפתי על שם אטיין במזרח ירושלים , זוכר היטב את עוז הרוח וההתלהבות שלאורם עשה דיבואה בשנותיו הראשונות בישראל ואת הקסם שהילך על אחיו הדומיניקנים במנזר הלימודים - הסולשואר - כשתיאר לפניהם את העולם החדש והמגוון שנגלה לפניו : חרדים לבושי שחורים ממהרים לתפילה , בני קיבוץ במכנסי חאקי , חיילים נערים ורובה שמוט על כתפיהם . רכוב על אופנוע ביקר דיבואה בקיבוצים דוברי צרפתית והציג לפניהם פרקים במשנות משוררים שאהב - שארל פגי ופול קלודל - ופתח אצלם פתח לנוכחות נוצרית ( שלאחר השואה ) ודומיניקנית ( שלאחר האינקוויזיציה . ( משימה שכזו היתד , הרפתקה אמתית ודרשה שילוב נדיר של הומור , ענווה , שאר ופשטות , סגולות אשר אפיינו את דיבואה . זו אפוא העת שאפשר היה להעלות על הדעת שישראל , מדינתם של חילונים , משכילים שהיו לעובדי אדמה ומיעוט אורתודוקסים דבקים ב"גדר , "לתורה היא מקום מיוחד במינו המתאים לעם שאינו ככל העמים . האב סיגריסט הגיע לבית הספר המקראי בשנת : 1969 בית הספר לא היה עוד בצדה הירדני של החומה , מעבר מנדלבאום לא היה עוד אלא זיכרון , ושנות אי הבהירות שמתאר האח מישל פרואדור מקהילתו שברובע מעוטי היכולת בליל שבצפון צרפת כבר חלפו עברו להן . פרואדור הגיע לבית הספר המקראי דרך קהיר ועמאן שבוע קודם למלחמת ששת הימים . מפגשו הראשון עם ישראל היה כרוך במגעו הפיזי של תת מקלע הדוחף אותו אל מחוץ לבית הספר וידיו מורמות . בשוך הקרבות מצא את דרכו לבית ישעיהו , הבית שהקימו בירושלים המערבית האח מרסל דיבואה , האח ברונו הוסאר ( מי שייסד לימים את היישוב נווה שלום ) והאח ז'אק פונטין . בית ישעיהו היה ה"צוהר" שדרכו התוודע פרואדור לקרע שהותירו בקהילות הנוצריות שמשני צדי ירושלים חרדת התבוסה ומצוקת הכיבוש מחד גיסא וצהלת הניצחון מאידך גיסא . במפגשיו עם עמיתיו של דיבואה מהאוניברסיטה העברית בירושלים , בשיחותיו עם ניצולי השואה , חרדים וחילונים , בקשריו עם משפחות ערביות אשר בכפריהן ביקר , ובפרט בהאזינו למחלוקות בקרב הישראלים על עתיד " השטחים , "הכבושים הבין פרואדור עד כמה קשה להבחין הבחנה חדה בין הצד ה"צודק" לבין הצד ש"איננו . "צודק כמו כן עמד על היהירות הנלווית לעמדתם של נוצרים מסוימים שמבטם מתנשא מעל לעולם הערבי ומעל לעולם היהודי והסיק את מסקנותיו על המשתמע מכך מבחינתו . פרואדור פועל כל ימיו לאור התקווה לאחווה שבין בני אדם באשר הם , ומתוך כך הוא עומד על חשיבותם של פינוי מקום לספק ושל המרת הוודאות בשלמות ההבנה , בתקווה להגשמת הבטחה שלא הושלמה . האב דייויד ב' בודל ממסדר "הצלב , "הקדוש שימש החל בשנת 1980 במשרת

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר