התקופה היוונית־הרומית

עמוד:1

התקופה היוונית הרומית עם הכללתה של ארץ ישראל בתוך העולם ההלניסטי נתגלו בארץ זו אופקים חדשים להבעה אמנותית ולנושאים אמנותיים חדשים . בארץ התיישבו סוחרים יווניים רבים ועוד יותר מהם גדל מספר הסוחרים היווניים הסוריים שנאחזו בה . אין ספק כי טמיעתו של העולם היהודי בתוך התרבות היוונית היתה חזקה ומתמדת . התבוללות זו הגיעה לממדים גדולים' בדומה לזו של יהדות אירופה ואמריקה בימינו . במשך של דורות צומצמה השפעת נושאי האמנות' משום שהעם הגיב בצורה חריפה על ציורי אנשים או חיות בבניינים ציבוריים או על גבי מטבעות . לאחר מפלתה של ירושלים נשכחו הגבלות אלה' ולא רק הזרים שכחין' אלא אף היהודים עצמם . ציורי החיות בבית הקברות שבבית שערים—מקום מושבם של הסנהדרין ושל רבי יהודה הנשיא ( כ 200 שנה לספה"נ ' ( ופסיפסי החיות בבתי הכנסיות המאוחרים' משמשים עדות נאמנה לתהליך התפתחות זה . הסתננותה של האמנות היוונית אל תוך חיי ארץ ישראל קדמה' כמובן' לכיבושיו של אלכסנדר מוקדון במאות שנים אחדות . איליף ו אסף וערך רשימה של כלי חרס Iliffe ( 1932 ) 1 העולם ההלנ יסטי ציור 1 ציורי סלע בנגב המרכזי ( ואדי רמלייה ) מהתקופה התאמודית דומה מאוד לציורי נילווה בעבר הירדן על ציד יעלים ( ממר ט- ענתי במה' העתיקות ) [ מן התגליות החדשות של מחלקת העתיקות !

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר