מבוא

עמוד:9

קיים אצל המתכשר להוראה מתוך מה שידוע לו , באמצעות התנסות פעילה בתוך סביבת למידה אשר נבנתה במקצועיות מתוך עקרונות אלו . הבנות אלה היוו את הכוח המניע לכתיבת ספר זה שמטרתו להוות כלי עזר בידי מורי מורים המכשירים את המורים בגיל הרך . מבנה הספר והשיקולים בארגון החומר ספר זה עוסק בלמידת מתמטיקה בגיל הרך ובדרכים להוראתה . הספר מיועד למורי מורים , מדריכים ומנחים המכשירים מורים להוראה בגן ובכיתות א-ב והוא מהווה תשתית לקורס בנושא "פיתוח חשיבה מתמטית בגיל . "הרך תכנית הקורס כוללת חשיפה לתיאוריות ותכנים מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה לגיל הרך , התנסות בפעילויות באופן חווייתי , ניתוח דרישות המטלה , ניתוח אירועים ודיון קבוצתי בהם . הרציונל שהנחה אותנו בבניית הקורס הוא , שפיתוח יכולת הוראה תלוי ביכולת של המורה ללמוד תוך כדי התנסות וצבירת ניסיון באופן חווייתי ומאתגר . מתוך תפיסה זו קישרנו בין התכנים לבין הפרקטיקה על-ידי שילוב פעילויות מתוך המאגר "עוד מעט , "חשבון שפותח במרכז להוראת המתמטיקה במכללת בית ברל . המאגר "עוד מעט חשבון" משמש מודל לפיתוח תכנית לימודים ולפיתוח חשיבה מתמטית בגיל הרך ונרחיב אודותיו בהמשך . הפעילויות המוצגות בספר נוסו במשך מספר שנים במסגרת קורס במכללה האקדמית בית ברל . בשנים הראשונות , במחקר חלוץ שהתמקד בבחינת ההשפעה של דרך הוראה זו על אמונתם , על הידע ועל והרגשת המסוגלות של המתכשרים להוראה ( אילני ובן-יהודה , . ( 1999 ממצאי המחקרים הצביעו על כך שחשיפת הסטודנטים לתכנית הכשרה זו , המשלבת את מאגר הפעילויות "עוד מעט , "חשבון מאפשרת למורי המורים להשיג מטרות שונות , ולשלב בין שלושה מרכיבים מרכזיים בהוראה ו המרכיב הקוגניטיבי - הכרת תכנים ותיאוריות , מושגים ואסטרטגיות י המרכיב הרגשי - הגברת היחס החיובי למתמטיקה ומניעת חרדה , הגברת יוזמה ומוכנות לקחת " סיכון" בהוראה , ומתן תמיכה וליווי שמטרתם הגברת הביטחון ; המרכיב ההתנהגותי-התנסותי - התנסות בזמן אמת ובהתאם לצורך . תהליך הלמידה וההתנסות מלווה בהדגמה של המורה , בניתוח אירועים ובמשוב . הסטודנטים דיווחו ששילוב המאגר בקורסי הכשרה הפגיש אותם עם מודל הוראה אשר השפיע על ניסיונם המתמטי , על עמדותיהם כלפי הנושא ועל התפתחותם המקצועית כמורים למתמטיקה בעתיד ( שם . (

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר