מבוא

עמוד:8

ובכך ניתן תפקיד חשוב מאוד למורים בגיל הרך העוסקים בפיתוח החשיבה המתמטית אצל הילד הצעיר . אלא שבמקביל התברר שמערכת ההוראה לא מוכנה די הצורך לתהליך זה . מחקרים שנערכו בשנים האחרונות בארצות שונות בעולם , הצביעו על קשיים אצל סטודנטים להוראה העתידים להורות מתמטיקה בבתי הספר היסודיים ובמיוחד בגיל הרך ( אילני ואחרים , ; 2006 הרשקוביץ , וינר וברוקהיימר , ; 1978 לינצבסקי ווינר , ; 1994 קליין , ; 1995 D »\ ypn . ( Ben-Chaim et al ., 2002 מתבטאים בחוסר ידע מתמטי , בעמדות שליליות כלפי המקצוע , בהרגשת חוסר מסוגלות וחשש מפני הוראת המקצוע . הקשיים האלו משפיעים על דרכי ההוראה של סטודנטים להוראה Ford , ) . ( 1994 ; Graeber , 1990 ; Tirosh & Fishbein , 1982 במחקר חלוץ שערכנו ( אילני ובן-יהודה , ( 1999 בטאו סטודנטים ומורים חשש מפני התמודדות עם הוראת המתמטיקה בגיל הרך , ותחושת מסוגלות נמוכה עקב חוסר ידע מספק בתחום המתמטיקה , וחוויות שליליות מתקופת היותם תלמידים . הם הביעו את רצונם להרחיב ולהעמיק את הידע שלהם בתחום הדספלינה ובתחומים פדגוגיים ודידקטיים ( אילני ובן-יהודה , . ( 1999 גם ועדת הררי הגיעה למסקנה ( דו '' ח ועדת הררי , ( 1992 שיש לבצע שינוי בהכשרת מורים להוראת המתמטיקה , והמליצה על : "ביסוס והעמקה של ההכשרה המתמטית-הוראתית לכלל המורים בכיתות ההכשרה הקדם יסודית ובכיתות א ו- ב" ( המלצה א . ( 1 / הצורך בשינוי בהכשרת המורה קיבל משנה תוקף במיוחד עקב שינויים ומהפך תפיסתי , שחל בשנים האחרונות במעבר מסביבת למידה מסורתית בה המורה מעביר ידע , אל סביבת למידה קונסטרוקטיביסטית , פעילה וחברתית ( Cobb , 1996 ) בה המורה משמש כמנחה , מתווך , מעודד ומזמן פעילויות , והלומד הוא האחראי לבניית הידע החדש מתוך הידוע והקיים . הוראה ברוח זו משמעותה להכשיר מורה המסוגל לשאול את עצמו שאלות , להגיע להבנה רחבה , ולעזור לתלמידיו לפתח הבנה עמוקה של רעיונות מתמטיים , לערוך קישוריות בין תחומים ומקצועות שונים , לגלות , לשער , לבחון מצבים ולבנות קשרים מתמטיים Lester et al ., 1994 ;) . (* NCTM , 2000 היה ברור שכדי להוביל מהלך כזה צריך המורה להכיר טוב יותר את התכנים , את דרכי החשיבה של הילד ואת דרישות המטלה . המשמעות היישומית של הנאמר לעיל היא שיש לבנות תכניות לימוד המצמיחות ידע NCTM - National Councilof Teacherof Mathematics ( הסטנדרטים הבינלאומיים להוראת המתמטיקה . ( תרגום המסמך מופיע באתר המכללה האקדמית בית ברל בכתובת : www . beitberl . ac . il / intmat

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר