הקדמה

עמוד:10

לדמות זאת למערכת גלגלי שינים המניעים זה את כאורלוגין . החוליה המרכזית במערכת היא המורים . "גלגל השיניים" שלהם מתניע את זה של התלמידים , אך באותה מידה גם מותנע על ידו . במילים אחרות , תהליך השינוי הוא תהליך של למידה הדדית המתרחשת בבית הספר בין מורים , תלמידים , מנהלים , חוקרי חינוך , מקבלי החלטות וכל יתר השותפים המרכיבים את מערכת החינוך . זוהי למידה רב-ממדית המתבססת על תפיסה חלופית של ההוראה והלמידה , של תכנית הלימודים ושל תפקיד המורה . תנאי נוסף לשינוי חינוכי המתבסס על החשיבה האקולוגית הוא יצירתן של "קהיליות . "לומדים קהיליית לומדים מוגדרת כאן כקבוצת לומדים רפלקסיבית , המכירה בשונות בין המשתתפים ובמתן חופש ביטוי לכל אחד מחבריה . ( Macmurray , 1957 ) קהיליות כאלה הן אוטונומיות ובעלות ארגון עצמי . הן מחליטות על סדר היום שלהן ולוקחות אחריות על התפקוד ועל הידע כ"תוצר" . ( Herbst , 1976 ) הספר מתאר את התהוות רעיון החשיבה האקולוגית ואת יישומו , ועוקב אחר צמיחתו מתוך עבודתי המשותפת עם מורים . מכאן , שאינו כתוב בסגנון של משנה סדורה , אלא כדיאלוג מתמשך בין הפרקסיס , העשייה בשדה , לבין התאוריה החינוכית , שצמחה כפרי התפתחות של הבנתי החדשה . מבחינה זאת זהו ספר אישי , מעין נרטיב סובייקטיבי היונק מהשורשים הביוגרפיים שלי ומעוגן בנוף הישראלי שבו גדלתי כנצר לשתי משפחות חלוציות , שתיהן "ציוניות" נלהבות עוד בטרם נטבע המונח . "ציונות" זיכרונותיי הראשוניים ביותר שזורים בהיסטוריה המשפחתית שלי , באמצעות סיפורים שסבתי נהגה לחזור ולספר ואשר הפכו לחלק בלתי נפרד מההיסטוריה האישית שלי . סיפורים על סבא הלל , "הרופא על , "הסוס שהוזעק באמצע הלילה לעזור לחלוצים הצעירים אשר ייבשו את הביצות ונפלו כמו יתושים ממלריה . סיפורים על קהילה קטנה של אנשים עיקשים בארץ ישראל , שנסחפו אל תוך מערבולת של מאבקים פוליטיים בין המעצמות הגדולות בתקופת מלחמת העולם הראשונה . ההיסטוריה המשפחתית מצד אבי קשורה לסאגה של " האב החלוץ" , ( The pilgrim father ) שכנגד כל היגיון הותיר מאחוריו את אוצרות התרבות של אנגליה הוויקטוריאנית כדי להתיישב בארץ אבותיו . מורשת זו , או "הזיכרון , "המשפחתי הם לדעתי מקור תפיסתי את "המשפחה כרצף , "דורות תפיסה הבאה לידי ביטוי בראייה התפתחותית , בקצב איטי יותר מזו המאופיינת כ"תהליך ותוצר" או כסיבה ותוצאה . בתחום החינוך מתבטא הדבר בתחושת האחריות שאנו נושאים כלפי הדור החדש בד בבד עם היעדר

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר