פרק ראשון השכלה כללית ותשתיות תרבות: מצוקות ההווה, תשתיות העבר, צורכי העתיד

עמוד:13

9 רק ראשון השכלה בללית ותשתיות תרבות : מצוקות ההווה , תשתיות העבר , צורכי העתיד ברוח הדברים שהוצגו במבוא לספר , נקודת המוצא של דיוננו היא המודעות לנסיגה מדאיגה בתחומי ההשכלה הכללית והתשתיות התרבותיות בקרב סטודנטים לתואר ראשון בישראל , ובכללם סטודנטים לחינוך ולהוראה . הדעת נותנת שאלה הסיבות המרכזיות לתופעה ,-הזאת א . רוח התקופה והאתוס החברתי - המקדשים מצליחנות כלכלית וחברתית יותר מכל ערך אחר ; ב . המשבר המתמשך במערכת החינוך - הניכר בהגדלת הפערים כין חזקים לחלשים , בירידה בהישגים הלימודיים ובעלייה ברמות הניכור והאלימות במוסדות החינוך ; ג . תוכני ודרכי ההוראה - אין בהם דגש בטיפוח כשירויות אינטלקטואליות והשכלה כללית ; ד . ירידת קרנו של מקצוע החינוך - ומכאן ירידה בנתוני הפתיחה של הפונים למקצועות החינוך וההוראה . ואולם יהיו הסיבות מה שיהיו - אל לנו , העוסקים בהכשרת אנשי חינוך והוראה בישראל , להניח לכך לרפות את ידינו אלא לחזק את מחויבותנו דווקא להעמיד מורים בעלי כישורי חשיבה , ליבה השכלתית ותשתיות תרבות שיהוו משאב חינוכי , השכלתי ומפרה לתלמידיהם . רומה שתוצאות החסך בהשכלה כללית ובתשתיות תרבות של הסטודנטים להוראה ניכרות בארבעה אפיונים אלה : נסיגה בהיקף ובאיכות ההשכלה כללית בכל הנוגע לידע קנוני ולאירועי-מפתח הן בתרבות ישראל והן בתרבות העולם . דלות שפה ועילגות המביאות לרידוד השיח הכין-אישי , התרבותי , האקדמי והפדגוגי .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר