מבוא

עמוד:10

של אינסטרומנטליזציה של הידע בכלל ושל ההתמקצעות המדעית ההולכת וגוברת בפרט , אבל בה בעת יש התפתחות בהיצע של תכניות אוניברסיטאיות ומכללתיות ללימודים כלליים , המציגות את השילוב של השכלה כללית ורב-תחומית עם כישורים אינטלקטואליים כלליים כבסיס הטוב ביותר להתפתחות אישית , אקדמית ומקצועית . נציין כאן שתי דוגמאות של תכניות שכאלה של אוניברסיטת תל אביב ושל מכללת ספיר שבנגב . באוניברסיטת תל אביב פועלת זה שנים אחדות "תכנית בי-איי כללי" של לימודים כלליים ובין-תחומיים . תכנית זו מציעה לתלמידים אפשרות בחירה מתוך מגוון רחב של קורסים להעמקת ההשכלה הכללית במדעי הרוח ובפקולטות אחרות , והיא בנויה כחוג אחד במסגרת לימודים דוחוגיים , על פי שיטה של מקבצי קורסים ( מקצתם חוגיים ומקצתם ביןתחומיים ) בהיקפים של שש-עשרה עד עשרים שעות סמסטריאליות . הסטודנטים נדרשים לבחור שלושה מקבצים בתחומים שונים וכן ללמוד לימודי חובה כלליים בקורס פנורמי של הפקולטה למדעי הרוח ובקורס סדנאי לרכישת מיומנויות למידה . במכללת ספיר המתכונת רחבה יותר , היקף "תכנית הבי-איי בלימודים כלליים במדעי הרוח והחכרה" הוא מלא , כלומר מספר השעות בו שווה למספר השעות במסלול לימודים חד-חוגי . תכנית זו דומה יותר למתכונת הלימודים במוסדות אקדמיים ללימודים כלליים שבעולם האנגלוסקסי . Liberal Arts Studies - היא כוללת לימודי ליבה מחייבים בתחומי הפילוסופיה , יסודות התרבות , השפה האנגלית ומיומנויות אקדמיות . כמו כן נדרשים כל הסטודנטים ללמוד בין שש-עשרה לעשרים שעות בחטיבת לימודי התרבות . מרכיב הבחירה העיקרי מתמצה כבחירת חטיבות הלימוד הדיסציפלינריות מתוך מגוון עצום : היסטוריה כללית , היסטוריה של עם ישראל , מחשבת ישראל , המזרח התיכון , ספרות , פילוסופיה , פוליטיקה וממשל , פולקלור , חינוך , תקשורת , אמנות , מינהל ומדיניות ציבורית .

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר