אקזוטיקה?

מתוך:  > טרמינל 12 > אקזוטיקה?

עמוד:12

«< "ערים בתנועה" שאצר האנס אולריך אובריסט . היום היא מחלקת את זמנה בין ניר יורק לדרום קוריאה . "הכיסויים , "האלה היא אומרת , "חשובים לי מאוד כי נושא המיטה הוא בעל חשיבות אדירה . שם מתחילים חייו של כל אדם , שם הם נוצרים , שם הוא חווה רגעי שמחה ועצב ושם גם מסתיימים חייו . יש כאן כיסויים עתיקים ממש , בני חצי מאה , וישנם גם חדשים . "יותר הם עשויים ברובם ממשי ולכן הצבע הבוהק . סו-ג'ה קים אוספת אותם , פורסת אותם , נוסעת איתם . ומה פשר הווילונות הכחולים ? הם הקיפו את עבודתה של סו-ג'ה קים סביב-סביב , אך לא היו שייכים כלל להצבה שלה . זה היה רעיון אוצרות שנועד ליצור הפרדה בין עבודה לעמדה באמצעות בדים רכים במקום הקירות הלבנים המקובלים . האמנים לא השתגעו על ההתערבות הזו בעבודותיהם . לרוקסי פיין ; paine ] האמריקאי , למשל , גרמו הווילונות הכחולים כאב ראש לא קטן . הוא הגיע לביינאלה עם מכונה שמייצרת פסלים מחומר אלסטי , המתערבל בה כבמערבל בטון , וביציאתו מתקשה ויוצר צורות המעלות על הדעת גלידה אמריקאית . פיין הביא עמו פיגמנטים כחולים , וכמובן מאוד לא אהב את המראה שלהם על רקע הווילונות הכחולים לא פחות . למחרת כבר ייצר פיסול בצבע כתום . בשולי התערוכה שמעתי לפתע ציוץ צפורים , התחקתי אחר הקולות ונכנסתי לגן עדן . במרכז החלל הוצבה בריכת ג'קוזי ובה מים חומים ( בגלל צמחי המרפא ) מבעבעים , ומסביב - סלעים המזכירים ציורים סיניים מסורתיים . על הסלעים היו זרוקות מגבות רחצה והנכנסים למקום הוזמנו להשתכשך במים המרגיעים ולכוון לעצמם את עוצמת הזרם בג'קוזי . המשכתי לחשוב שזה משהו אוטופי , עד שפגשתי באמן קאי גו קיאנג [ cai GUO Qiangl הסיני ( החי ויוצר בניו יורק ובטוקיו , ( שקטע באחת את חלומותי על אקזוטיקה ועל חזרה אל הטבע . הוא אמר בפשטות : "זה כאוס , כי יש כאן בלבול של תרבויות . הסלעים , הציפורים והגזעים - כל זה באמת סיני , אבל הג'קוזי העשוי פלסטיק - זאת כבר פרשנות אמריקאית של הג'קוזי היפאני . האמריקאים העשירים רוצים ג'קוזי וחושבים שזו תרבות יפאנית . מבחינתי כאוס קשור לתרבות של זמן , "ומקום הסביר האמן את עבודתו . העבודה נמצאת במקטע " . "מרפא בלבול תרבויות הוא נושא כאוב לאמנים אחדים , וזה בא לביטוי במיוחד אצל האמן המלזי ליו קונג יו [ Liew kung YU ] בעבודתו "מקדש גן העדן של . "המזרח יו בנה מקדש לבודהה וטען שבמלזיה המקדשים הפכו לאתר תיירות . גם לשם הגיע המערב ובעיקר האמריקניזציה . בעבודתו משולבות בובות ברבי ממלזיה שהשתתפו בתחרות יופי . הוא אומר שהמקדשים היום נועדו בחלקם הגדול לתיירים , ואין ספק שהוא כואב את הבלבול הזה . האדם המערבי מתענג על הקטורת והמיסטיקה , והצבעוניות האדומה של פנים המקדש היא בשבילו חוויה אקזוטית , אבל את יו קונג יו זה מביך , ועבודתו מבטאת יותר מכל את הביקורת החברתית שלו על עמו , המוכן להשתתף בתחרות בובות ברבי . ונותרת השאלה , מהי אקזוטיקה ? לגמרי במקרה , אני מבחינה פתאום בשטיחים אפגניים קטנים , תלויים בשורה על קיר ביתן . כשנכנסים מבינים שזו העבודה הטובה ביותר בביינאלה מבחינת הדיבור על "לחלוק . "אקזוטיקה האמן צרפתי - מישל אוברי - [ Aubry ] אסף שטיחים אפגניים שנטוו שם במהלך עשר שנות הכיםש הסובייטי , 1980-מ עד . 1990 הדימויים החוזרים על-גבי השטיחים הם של טנקים , הליקופטרים ומכונות ירייה . בחדר הווידיאו מוקרן בכל פעם שטיח אחר , שהפך למשחק מלחמה . וכך , לצלילי מנועי ההליקופטרים , הם מתרוממים ויוצאים ממסגרת השטיח . את השטיחים האלה לא מייצרים יותר . החיילים הרוסים לקחו איתם הביתה לאמא רוסיה , שטיח למזכרת . יתר השטיחים נשלחו דרך פקיסטאן למערב , ורוב האוסף נמצא בידי האמן מישל אוברי . האמן הבולגרי נדקו סולקוב [ soiakov ] מציג עבודה 1994-מ בשם The collection of Art במסגרת המקטע . "אקזוטיות" אוהל אפריקאי בצורת כיפה , עשוי מענפים יבשים . בתוך האוהל מוצג אוסף האמנות שלו , החוצה את כל תולדות האמנות , מפיסול של העת העתיקה דרך ימי הביניים . מריה מופיעה כפסל צבוע , נושאת בידה השמאלית את ישו הקטן , ציורי שמן עם מסגרות זהב של פורטרט פלמי ; ציור אימפרסיוניסטי ; ונציגי המאה - 20-ה פאבלו פיקאסו ודן פלבין - בעבודת ניאון . האירוניה היא , שאספן האמנות הוא לא אחר מאשר ילד אפריקאי , היושב באוהל על פדסטל לבן . עבודה נוספת האוצרת בחובה ביקורת חברתית , על אף היותה עשויה מחרוזים , השתלשלה בגובה 5 מטרים מתקרת ה"האל טוני , "גארנייר פרי יצירתו של האמן הטייוואני דין א-מיי . [ Dean E-Mei ] שם העבודה : "אל תמהר , היה סבלני" Don't ) 120 . ( Rush , Be Pat ient אלף חרוזים במשקל כולל של 450 ק"ג ארג האמן לכדי צורה מלבנית של שטר כסף , ועליו מותווה הסכום , 1000 ללא כל זיהוי לאומי . במרכז - דיוקנו של Tchang Kai-chek ובתחתית כיתוב באנגלית : . "CASH MY CHECKS " זו אינה אלגוריה . כך חשבו גם בשגרירות סין במרסיי , כשמשלחת מטעמם הגיעה לליון יום לאחר תליית העבודה וביקשה להסירה כיוון שהיא פוגעת ברגשות העם הסיני . העבודה נותרה על מקומה . ומהי אקזוטיקה ? האוצר יחליט ויאשר ! סיזן לנדאו - אוצרת ראשית לאמנות עכשווית במוזיאון ישראל , ירושלים המיצב מבטא בצורה מקסימלית מה שקורה היום באמנות - המיצב הוא ) GESAMTSKUNST אמנות כוללת ) המפעיל חלל ואת האובייקטים שבתוכו - יש במדיום הזה מורכבות רבה והרבה אתגרים . עבורי זהו הביטוי התלת-ממדי באמנות היום . Orlan ( Photo : B . Adi Ion )

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר