"גודל הוא לא עניין פיזי"

עמוד:9

" גוד ל הוא לא ענ יין פיזי " רחל סוקמן ברצלונה ג'אומה פלנסה " הגעת לסטודיו בזמן הגרוע ביותר אחרי תערוכה גדולה . בדיוק סיימתי תערוכה במוזיאון רנה סופיה במדריד וכל העבודות החדשות נמצאות עכשיו בשלבי אריזה , בדרך למחסן שלנו בטרסה . העבודות החדשות ביותר הן עבודות ניפוח הזכוכית העטופות בבדי / אומר ג'אומה פלנסה שאותו פגשתי בראשונה בתל אביב , לאחר שהודיע לי בשיחה טלפונית שהוא מגיע ליומיים והיה מעוניין לראות את ה"משרד" שעליו שמע בפריז . בפעם השנייה נפגשנו בסאשה , הסטודיו של אלכסנדר קלדר , שם שהה פלנסה בקבלו את המלגה היוקרתית לאמנים נבחרים לשהות בת שישה חודשים . באתי אז לראות את התוכניות למיצב . "משרד"ב ואז בדצמבר 1996 הציג פלנסה את המיצב Close up ב"משרד בתל אביב" ( ראה כתבה בטרמינל מס . ( 2 וביוני האחרון ביקרתי בראשונה בסטודיו שלו בברצלונה . אתה יכול לתאר לי את האי זור שבו ממוקם הסטודיו שלך ? זה איזור שנמצא בחגורה התעשייתית של העיר ואני מאוד אוהב אותו . היחסים עם השכנים שלי כאן מצוינים כי הם כולם אנשי תעשייה ואני אוהב את המנטליות שלהם . יש להם חשיבה מאוד נקייה ויכולת מדהימה להציע תמיכה ברגעי משבר , יש להם המון כישורים טכניים . הם אמנים ? הם טכנאים . יש לי טכנאי לאבן וטכנאי לזכוכית ועוד בחור שיודע קצת על כל דבר , ובמיוחד על שכירת מודלים . נכנס לכאן הרבה אור יום יש כאן אור מעל ומעבר לנדרש . זה נפלא . זה חלל מאוד מואר , אבל האור הוא כמו מאגמה . אתה צריך ללמוד לחיות אתו . זה מין מקום שהכול אפשרי בו . אתה יכול אפילו ליצור סוגים שונים של אור לרגעים מסוימים . כשאתה בוחר לעצמך סטודיו , מהן הדרישות שלך ? יש לי אובססיה למקומות שקרובים לשדה התעופה . אני אוהב שדות תעופה ואני אוהב לנסוע ולטייל . אני לא מאמין בתפישת הסטודיו כחלל אינטימי . המקום הכי אינטימי מבחינתי הוא האני הפנימי שלי , וזה אומר שאני נמצא בדרכים עם הסטודיו שלי , עם המקום שבו כל הרעיונות שלי , כל המחשבות שלי , כל החלומות שלי יכולים להפוך למציאות . אתה יכול לתאר לי חללי סטודיו אחרים שבהם עבדת בעבר ? עבדתי בהמון חללי סטודיו במשך חיי . כשגרתי בברלין , למשל , הסטודיו שלי היה ממוקם במרתף . בבריסל גרתי בבית-כפר ישן והסטודיו שלי נמצא בלב היער . בסאשה היה לי סטודיו בכפר , באיזור פראי ומופלא . זה היה הסטודיו של אלכסנדר קאלדר , שהיה בבעלותו עד שהגיע לגיל , 70 אבל הוא מעולם לא השתמש בו באמת . זה היה מדהים להיות בסטודיו הזה . רוחו של קאלדר שרתה שם בכל מקום . זה היה נחמד , כי אף פעם לא הרגשתי שאני לבד . ספר לי על הפרויקטים שלך בישראל . נדמה לי שהפרויקט במשכנות שאננים די מעניין . זה מעין המשך של קו מסוים בעבודה שלי : קרני האור הניצבות מנסות תמיד לחבר בין השמים לבין האדמה . זו אובססיה שהיתה לי מאז ומתמיד . התחושה שאנחנו זקוקים לגשרים אנכיים שיחברו בין שמים וארץ . בפעם הראשונה יצרתי גשר כזה בצרפת , 1991-ב 1996-וב יצרתי גשר נוסף בניו קאסל . אלה היו הגשרים הראשונים שלי מן הסוג זה . תמיד חשבתי שירושלים היא מקום יפהפה לחיבור , כלומר ליצירת גשר ניצב בין שמים וארץ . הפרויקט נמצא עכשיו בשלבי הכנה . הוא עשוי מקורת עץ גדולה . ממדיו הם בערך 7 x 7 מ ' , עם ספסל ישיבה מעץ מכל אחד מצדי הפלטפורמה המרובעת . האם האור יבקע מן המרכז ? כן . במרכז יהיה חור , משום שמתחת לפלטפורמה ישנו חדר בקרה . זהו מעגל מפלדת אלחלד והאור בוקע מתחתיו . זה נפלא כי הוא מקרין אנרגיות מדהימות . האור מגיע לגובה של כשני ק"מ . איך מודדים גובה כזה ? יש חברות שמתעסקות בזה . אנחנו מודדים גם את מידת היובש באוויר . האם הפרויקט אמור להיראות רק בלילה ? כן , זה הרעיון . היופי של הגשר טמון בכך שהוא מופיע ונעלם . איד היית מגדיר את אמנות המיצב ? אני מתכוונת למיצב כמושג המתייחס לסוג האמנות שהיה פופולרי מאוד ב 20 השנים האחרונות - אתה חושב שעדייו קיימת אמנות כזו ? מעולם לא האמנתי במושג הזה , גם כשהוא היה מאוד אופנתי ; אני לא מאמין בהשקעת מאמצים אדירים באופן שבו מוצגת העבודה . אבל אני חושב שזה נפלא שאנשים עשו ועודם עושים אמנות . או הד מרומי - אמן , חי ויוצר בתל אביב ברובד הכי פשוט , מיצב זה תגובה לחלל , לריק nr . ( Void ) יכול לבוא מכיוון התיאטרון , מכיוון הפיסול כמו גס מפרפורמנס ( מיצג ) - זו התרחשות טוטאלית . קשה לבצע מיצב בלי שיתוף פעולה טוב בין האמן לאוצר וזה לא תמיד קורה בפועל . אס רוצים לעסוק במיצב בצורה ך רצינית צריך להתחיל לברר איזה קודים של פעילות אפשריים בין האמן לאוצר . /

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר