הקדמה למהדורה העברית

עמוד:13

נראה כי פרסומו של הספר בעברית חיוני לפני הכול כדי שגם אנחנו , הקוראים בישראל , נתוודע אל הצדדים האפלים של תעשיית המזון המהיר בארצות הברית - שמשווקת אצלנו כאחד הסמלים המובהקים של הכלכלה האמריקנית המצליחה . אבל יותר מכך , הפרסום בעברית מאפשר לנו להבין טוב יותר את שיח ההצלחה של רשתות המזון המהיר - ושל רשתות משגשגות בתחומים אחרים - גם אצלנו בישראל . ספרות עיתונאית במיטבה אולי אינה משנה את המציאות , אבל בכוחה להשפיע על האופן שבו אנחנו קוראים את המציאות ומפענחים אותה לעצמנו . הנה לדוגמה , רשת מקדונלד'ס הישראלית מכריזה בפרסומיה כי היא " גאה להיות המעסיק הגדול ביותר של בני נוער . "בישראל היא מבטיחה לנו כי עבודה ברשת מקנה לצעירים "ערכי עבודה ראשוניים , יחסי אנוש , תקשורת , ערכי שירות , משמעת שכר " ... ( כך , באתר האינטרנט הרשמי של החברה . ( קריאה ב"אומת המזון המהיר" מלמדת אותנו על ההיבטים הבעייתיים של שיטת ההעסקה הזאת , ומאפשרת לנו לשאול אם אמנם רשת שמתבססת על העסקת בני נוער , בשכר הנמוך במשק , בתפקידים שדורשים מיומנות מינימלית , ובתחלופה גבוהה , מועילה לחברה הישראלית או מזיקה לה . כשברשת "בותר ראנץ "' מציעים לנו המבורגר בטעם , "ספרדי" אנחנו יודעים בעקבות "אומת המזון המהיר" על הקשר בין טעמי המאכל של תעשיית המזון המהיר האמריקנית ובין תעשיית הבשמים - שלוסר מבקר באחד המפעלים ברצועת התעשייה הכימית של ניו ג'רזי , שמפתחים זה לצד זה בשמים של אסתי לאודר וגם טעמים של צ'יפס ותבלינים של המבורגר - ואנחנו מסוגלים כעת לשאול כמה שאלות על טיב המזון ומרכיביו ( ולא רק במונחים של דיאטת הרזייה . ( וכשרשת "ברגר קינג" הישראלית דוברת את שפת השיווק , ומכריזה כי היא "חרתה על דגלה להגיע למקסימום לקוחות מרוצים - תוך שימת דגש על מובילות בטעם , חדשנות , טריות , איכות ושירות מעולה ללקוחות" ( כך באתר הרשמי של החברה , ( אנחנו יודעים , בעקבות " אומת המזון , "המהיר כי מאחורי החיוך של "הלקוח , "המרוצה ושל הזכיין המאושר , בעל העסק המשגשג , מסתתרים לפעמים - גם אם לא בהכרח ולא תמיד באותה המידה - המוני אנשים מרוצים פחות : העובדים החרוצים , שאינם מצליחים להתקיים בכבוד משכרם הזעום , והפועלים במפעלי הבשר , שמסכנים כל העת את בריאותם ואפילו את

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר