יעקב בורקהארט מאת יעקב טלמון

עמוד:יא

לתחום ראייתנו בכלל או עניינו אותנו רק מבחינת הצמחייה של ארצותיהם או מבחינת התפשטותה של אירופה בהן , התייצבו כשותפים שווי זכויות וערך בע שייה היסטורית גלובאלית . מנקודת מבט זאת מזדקרת דמותו של יעקב בורקהארט כחלוץ של כתיבת היסטוריה אוניברסאלית . אמנם , הגדרה זו צריכה בירור ותיחום . ראוי בורקהארט לכינוי היסטוריון אוניברסאלי לא על שראייתו הקיפה את כל משפחות האדם , או משום שהצליח לחשוף את השפעות הגומלין שביניהן , אלא על שזנח את הטיפול המסורתי בלאום או מדינה כיחידה היסטורית , ולא נתן דעתו על מאבקי כוח בזירה הבינלאומית , אלא ביקש להתחקות על מתכונות תרבות המשותפות ליחידות מדיניות רבות והמהוות מצע לחיים של לאומים שונים , כדי להעלות את הקווים הכלליים הקובעים את אופיה של ההיסטוריה בכללה . בורקהארט כהיסטוריון היה Europe-centred ביותר . את עולמו של המזרח הרחוק הוציא בפירוש מחוץ לתחום עניינו ; קודם כל מפני שלא הכיר אותו כלל , ושנית מפני שהאמין שסין ויאפאן ושאר גזעי המזרח לא השפיעו כל השפעה על אירופה . הודו עניינה אותו רק כאזור מפגש של ההלניזם והתרבות ההודית . באפריקה , כנושא למחקר היסטורי , לא התעניין איש בימי בורקהארט . אך להיסטוריון השווייצי היה נימוק נוסף להתעלם מהיבשת השחורה מדרום למצרים ומאפריקה של הקיסרות הרומאית . בורקהארט —כדבריו —ייחס חשיבות רק לתופעות בשלות ותרבויות שהגיעו לפרקן . לפי דעתו אין ללמוד דבר על התהוות החברה והמדינה האירופית או התפתחות התרבות המערבית מתוך השוואה לשבטים פרימיטיביים , כמו שאין תועלת בעימות החברה האנושית כנגד חברת נמלים , דבורים או בעלי חיים אחרים . לא היה בו , בבורקהארט , שמץ של אנתרופולוג , ורק בהסתייגויות חמורות ניתן לראות בו סוציולוג , אף כי גישתו הכללית היא לכאורה גישה של סוציולוג . הוא חשב את העיסוק בהתחלות ראשונות הלוטות בערפל כדבר עקר , והוא גם סירב להרהר בתחנות האחרונות והתכ ליות המוחלטות של ההיסטוריה . תרבות האיסלאם עוררה במחבר תולדות התרבות היוונית יחס של בוז , ובקצה השני של היריעה של תרבויות העולם — העם האמריקני היה בעיניו גזע בארבארים , מאחר שחסרו לו שורשים היסטוריים ותודעה היסטורית . רוסיה והעולם הסלאבי מתדפקים על שערי ההיסטוריון מבאזל רק לעתים רחוקות , ורק כדוגמאות מרתיעות . אבל יקשה— , השואל , —על אף צימצום העיון בתחום גיאוגראפי תרבותי אחד , המערב , כלום אין כוחם של החוקים והכללים שהעלה יעקב בורקהארט יפה גם לגבי שאר היחידות של ההיסטוריה ? שאלה זו מעטים יעיזו להשיב עליה תשובה

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר