דברי מבוא

עמוד:13

בסיומה של המאה הט"ז , רואה במבט עין ראשון כי במאות המפ רידות בין שתי היצירות חלו תמורות מעמיקות . כל ניסיון לדון במוקדי יצירתה של תקופה יש בו בהכרח משום התעלמות מן השפע הקונקרטי של המרכיבים , הגורמים והמסורות . לא זו בלבד שתקופת הריניסאנס לא היתה סטאטית , אלא שההת פתחויות הרוחניות הכלליות והאמנותיות המיוחדות לא היו אחי דות בקיצבן באזורי אירופה השונים . אותה שנה עצמה היא בעלת משמעות שונה באיטליה , בארצות השפילה ובגרמניה . יתר על כן , אפילו באיטליה עצמה לא היו ההתפתחויות אחידות . מידת הבשלתן של מגמות סגנוניות ותרבותיות , האופיינית לפירנצה בשלב מסוים ( נאמר , באמצע המאה הט"ו , ( אינה אופיינית לוויניציה , לצפון אי טליה או אפילו לרומא . קיימים גם הבדלים ניכרים ומעניינים בכיוונן של ההתפתחויות והמגמות . במחקר התקופה משתרשת יותר ויותר הדעה , כי יסודות שטיפוסיים הם לריניסאנס בפירנצה , אינם זהים לחלוטין עם היסודות הטיפוסיים של הריניסאנס בצפוךאיטליה או בדרומה . כלום אפשר , לנוכח ריבוי זה של יסודות ופיזור המגמות , לדבר על מוקדים אחדים , שהם משותפים לתקופה כולה 7 בדיונים הבאים נעקוב אחרי התמורות וההבדלים העיקריים כפי שהם משתקפים באותן בעיות מוקד עצמן . ננסה להראות כי המסו רות המקומיות או האזוריות השפיעו על קליטתם ופיתוחם של המוטיבים המוקדיים , וכי על הרקע התרבותי השונה של כל אזור מקבלת לפעמים אותה בעיה עצמה משמעות בעלת גון אחר ומיוחד . אך נדמה לנו , כי על אף כל זאת לא נוכל להטיל ספק , כי לריבוי הגדול של מסורות תרבותיות ואמנותיות באיטליה היו במידה רבה אותם מוקדים במאות הט"ו והט"ז , ואולי — אם כי במידה יותר מוגבלת — גם במאה הי'יד . מוקדים אלה מעניקים לתקופת הריניסאנס קלסתר פנים מחוטב משל עצמו . רשאים אנו אפוא לדבר על הריניסאנס כעל , 'תקופה' רוצה לומר , כעל שלמות בעלת אופי מלוכד , אפילו אין אנו מתעלמים מקיומן של מסורות מימי הביניים באותה תקופה : וזה משום שמגלים אנו בה , בתקופת התחייה פנימה , מר כזים משותפים עיקריים . הבעיות הנידונות בפרקים הבאים — מערכת האמנויות , השאיפה לתיאור הנכון של הטבע , עיצוב ההבעה ודמותו החדשה של האמן — הן מבעיות המוקד העיקריות של אמנות הריניסאנס . נאמר אפוא כי בזכות המוקדיות של בעיות אלה עולה לפנינו אמנות הריניסאנס כחטיבת יצירה מלוכדת ובעלת אופי סגולי . התמורות שחלו במשך התקופה לא ביטלו את מרכזיותן של בעיות אלה .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר