הקדמה

עמוד:10

דומה כי לא יהיה זה מופרז לומר כי השיבה לאקטיביזם לאומי , היסטורי ומדיני , שביטוייו הראשונים היו השיבה לארץ ישראל והחתירה להקמת מסגרת מדינית עצמאית לעם היהודי - הייתה לאחד השינויים החשובים ביותר שחולל העם היהודי בקיומו מזה אלפיים שנה . אכן , ההצלחה המרשימה של הציונות בקיבוץ גלויות , בהקמת מדינת ישראל ובפיתוחה , יכולה להיחשב למה שאמיל פקנהיים מכנה 'אירועים מכוננים' - אירועים המחוללים שינויים עמוקים בזיכרונו , בזהותו ובהתנחלותו של העם " . היכן נבטה מהפכה זו שהשפיעה באופן כה עמוק על דמותה של היהדות ההיסטורית ? הופעת הלאומיות היהודית המודרנית בסוף המאה התשע עשרה , שהייתה כרוכה במידה רבה בהתקוממות נגד הפסיביות שאפיינה את העם היהודי , הביאה בכנפיה את השאיפה לשנות מן היסוד את דמות היהודי חסר האונים , ולפעול כקולקטיב בכל המישורים . בפרספקטיבה היסטורית , ניתן להצביע על המהפכה שחוללה המודרנה - שהציבה במרכז תפיסת עולמה את האדם הריבוני , ולאחר מכן , באידאולוגיה הלאומית , את העם הריבוני - כגורם שהשפיע יותר מכול על אבות הציונות המעשית . אם כן , האידאולוגיה הציונית , שקראה לאקטיביזם מדיני במטרה לפתור את בעיות הקיום של העם היהודי , כוננה שינוי עמוק באתוס הפסיביות שרווח בקרב שלומי אמוני ישראל . במשך הזמן היו היכולת , ולעתים אף 4 פקנהיים , נוכחות אלוהים . 5 ראו למשל פונקנשטיין , תדמית ותודעה . ועוד ראו למשל בדבריו של שטראוס , שפינתה , עמ' , 4 על הטענה היסודית של הציונות המדינית : 'The terrible fate of the Jews was in no sense to be understood any longer as connected with divine punishment for the sin of our fathers or with the providential mission of the chosen people and hence to be borne with the meek fortitude of martyrs . It was to be understood in merely human terms , as constituting a purely political problem which as such cannot be solved by appealing to the justice or generosity of other nations , to say nothing of a . league of all nations לפי שטראוס , השינוי הוא בראיית הבעיה של הקיום היהודי כבעיה אנושית . על כן , גם הפתרון יכול להופיע רק כתוצאה של יוזמה אנושית , במישור המדיני , ההיסטורי והפוליטי . 6 ליתר דיוק יש לומר כי הופעת הלאומיות באירופה של המאה התשע עשרה מאופיינת זה מכבר כתופעה שהייתה בעת ובעונה אחת ריאקציונרית ומודרנית . מצד אחד לא מעט אידאולוגיות לאומיות נשאו אלמנט של תגובת נגד למגמות האוניברסליסטיות של ההשכלה ושל הליברליזם ; ומצד שני , היסודות של עצמאות ולקיחת אחריות של העם על גורלו ועיצובו הלאומי , נבעו מהמהפכה המודרנית שהדגישה כי בני האדם נקראים לעצב את גורלם .

מכון שלום הרטמן

אוניברסיטת בר-אילן, הפקולטה למשפטים

כתר ספרים (2008)בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר