אינני כאן ג'ורג' פולדס: אמן שניצח את גורלו

עמוד:15

האדומים והכתומים חוצים אלה את אלה באקספרסיביות , ויוצרים מרקם של שתי וערב בכנפיים שצייר לעצמו . האם זה מלאך ? ואולי כנפיו החלקיות שאינן צחות מלמדות כי זהו מלאך המוות ? בכל כנף יש כמה משיכות מכחול לבנות , אך הן נגועות בדם . במישור התחתון עובר קו ישר ואופקי בצהוב , מוטיב החוזר בציורים נוספים כמעין סימן לאדריכל , המנסה לייצב את העולם ולהשליט בו סדר . האמן כצייר פוש 0 את עורו בניתוח דיוקנאות עצמיים עולות כמה שאלות מסקרנות : האם ביכולתנו לזהות את הבעתו של האמן ? להבין כיצד הוא בוחר להציג את עצמו במצב רוח מסוים ? באיזו מידה אנו יכולים לאמת את פרשנותנו לסמלים המופיעים בדיוקן ? שאלות אלה עולות ביתר שאת לנוכח 31 דיוקנאות , שבהם צייר פולדס את עצמו , כשפלג גופו העליון עירום ושרוס , בטכניקות שונות ובצבעים שונים , כאילו פשט את חולצתו ואת עורו וחשף את בשרו המדמם . הדיוקנאות מעוררים בצופה הזדהות עם כאבו של האמן המצייר את עצמו באופן מצמרר שכזה . דיוקן עצמי של האמן כצייר היה נושא מקובל בקרב חלק נכבד מאמני המאה ה , 20 בהם ון גוך ומונק . נחישותו של פולדס להציג את עצמו כצייר שפלג גופו העליון חשוף החלה בשנת 1 957 והלכה וגברה במרוצת השנים עד לשנת . 1990 בפרק זמן זה צייר האמן 22 דיוקנאות בסגנון זה . פולדס מביע בציוריו יושרה , ואינו מהסס לצייר את עצמו ליד כן הציור נטול חולצה וחשוף . בנו יונתן מספר שכך אכן נהג לצייר בסטודיו שלו . "חודו של פולדס כצייר הוא שכבר בציור הראשון שצייר כנושא זה , בחר לחשוף את עצמו ברגעי חולשה וכאב , ולא ביקש להציג את עצמו כאמן המנסה לייפות את מציאות חייו . בדיוקן עצמי 6 ( ראו עמ י ( 1 7 פולדס מצייר את עצמו כשרק עורו לגופו . זו כסותו . הוא עומד משמאל לכן הציור , ידו הימנית נוגעת בבד ומציירת עליו , וידו השמאלית אוחזת בפל 0 ה . הוא לובש מכנסיים ארוכים כהים וניצב בחלל צפוף . מאחוריו תלויות שתי תמונות , הנראות רק בחלקן . בצד ימין קבוע חלון שממנו נשקף אור יום . ראשו ק 0 ן ונראה בגולגולת המחוברת לצווארו . פלג גופו העליון מוארך ומכוסה כתמים בצבעי אדום , כתום וצהוב , המעידים על עור מקולף . גם פניו מוסתרים בכתמים אדומים , וניכר בו הרזון של גופו המתייסר . בדיוקן עצמי 27 מתעצמת רמת האקספרסיביות : ידו הימנית מושטת בתנועת ציור אל הבד , אך אין רואים את כף היד . ידו השמאלית נחה לצד גופו בחוסר מעש . האמן בחר להציג את עצמו כנגד קיר צהוב וירוק העשוי במשיכות מכחול אינטנסיביות שיוצרות משסה צבעוני אחד . האחידות הצבעונית שברקע ממקדת את המב 0 אל כל פרט בדמות האמן . שגופו מכוסה בכתמים אדומים של נזילות דם , המופיעים גם על פניו המוסתרים ברובם . שניים מן הדיוקנאות העצמיים של פולדס , כצייר ללא חולצה , משתקפים במראה סגלגלה . בדיוקן עצמי , 1 0 0 שצויר בסוף שנות ה , 80 המסגרת האובלית וההשתקפות גורמים לריחוק של דמות האמן מהמציאות המוצבת על שולחנו , המסומן בקו אופקי צהוב , קו האדריכל . על השולחן מונחים קומקום וגולגולת , החיים והמוות דרים בכפיפה אחת בסטודיו שבבית האמן . גופו החשוף שר 1 ט לרוחבו במשיכות מכחול אדומות . עור הפנים כמו מקולף ומחוק , גם הוא בגוני אדום . צבעי הגולגולת מסמלים את המוות הצפוי . אף שהגיל החל לתת בו את אותותיו , פולדס עדיין מצייר ומסמן זאת בכף ידו הימנית , המצוירת בסגנון ריאליסטי אף שהאמה נראית כמדממת . הרקע הנשקף מהמראה בצבעי לבן , אפור ותכלת , וגון הקיר האפרפר משרים מצב רוח סתווי ומרגיע . דיוקן עצמי 11 8 ( ראו עמ י ( 5 צויר בשנת 1990 מנקודת מבטו של צלם המתעד את הצייר בשעת עבודתו על הבד בתקריב . גם כאן מצוירת השתקפות מתוך מראה אובלית , אלא שהפעם הגוף המדמם עטוף בצהוב עז המסמל , כאמור , את העולם הבא . בשנת 1 983 צייר פולדס את עצמו מראשו ועד ברכיו כשהוא רושם במחברת רישומים ( די ו ק ן עצמי . ( 6 4 זהו הרישום העצמי הנועז ביותר של פולדס , ובו הוא מתואר כשרק פיסת בד שקוף למחצה מכסה את מותניו ואת אזור חלציו . הוא חשוף במידה שלא הכרנו , מביט בעצמו נכוחה ומצייר את בדידותו של הא"ר אל מול עצמו . פניו גלויים כמו גופו , ומעט אקוורל אפור מכסה ומגלה בעת / בעונה אחת ג'ורג' 9 ולדם , דיוק 1 עצמי , 1990 , 146 צבע מים , עינ'רון , 0 וש , דיו ו 0 רום על נייר , 65 x 50 ם"מ Georges Foldes , Self-Portrait 146 , 1990 , watercolor , pencil , marker , ink , and cbarcoa ) on paper , 65 x 50 cm ג'ורג ג'ולדם , דיוק 1 עצסי , 1983 , 63 עי 0 רון וצנע מים 1 / ל נייר , 27 x 21 ס"לו Georges Foldes , Self-Portrait 63 , 1983 , pencil and watercolor on paper , 27 x 21 cm ג'ורג' פולדס , די 1 ק 1 עצמי , 1983 , 64 צבע מים ועינ'רון על נייר , 27 x 21 ם"מ Georges Foldes , Self-Portrait 64 , 1983 , watercolor and pencil on paper , 27 x 21 cm

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר