אינני כאן ג'ורג' פולדס: אמן שניצח את גורלו

עמוד:13

הסתר פנים : האמן מכסה את פניו בדיוקנאות רבים נראה שפניו , ובעיקר עיניו , של האמן מעוותים או מוסתרים , בשלמותם או בחלקם , ובכך מתריסים כלפי המציאות , שאינו יכול להביט בה נכוחה ולהסתכל בעיניה . דיוקן עצמי 2 ( ראו עמ י ( 11 נוצר , ככל הנראה , בשנת . 1960 פולדס וארלס היו נשואים אז שמונה שנים , אך חשוכי ילדים , והיעדר זה גרם למצבי רוח קשים . בקיץ 1 960 התמלא פולדס בציפייה משמחת לקראת בואה של אחותו , ארנה ( אלה , ( מבודפשט לפריז . לאחר חידוש היחסים ביניהם , שנקטעו עם המלחמה , החלו להחליף מכתבים בהונגרית , והשלימו בהם חסך משפחתי בן 16 שנים . הם קבעו להיפגש בתחנת הרכבת בפריז , אך ביום המיועד הגיע מברק מבית החולים בבודפשט , ובו הודעה שהאחות מתה בנסיבות טרגיות . הגורל היכה בו שוב . דיוקן עצמי , 2 שצויר כאמור באותה שנה , הוא דיוקן עצמי מצמרר , פועל יוצא של האירוע הטראומטי . פולדס בחר בגוונים של צהוב ושל ירוק ארסי . הצבע הכחול נעלם , ובמקומו נוצר ברקע בוץ צבעוני מטושטש , וממנו בוקע כתם צהוב נקי בפינה השמאלית למעלה . שאריות של מכחול אדום כצבע הדם נשפכות לכיוון פני האמן , החיוורים כפני גווייה ומוסווים . המוות נוכח בדיוקן ומרחף גם בחלל שמסביבו . עיניו של פולדס בולטות , גדולות וחסרות חיות , כעין גולגולת שנשאה פעם הבעה אנושית , ועכשיו מביעה "אוש וחוסר תקווה , בדומה למראה האנשים במחנות ההשמדה . על דש בגדו , במקומו של הטלאי הצהוב , נראית דמות אישה יושבת על ספסל , דימוי טעון , המעיד על עולם מורכב וכאוס . גם פני האישה לבנים כמסכת מוות ומכוסים במשיכות מכחול צהובות . זו אחותו , הנמצאת עתה עמו , על לוח לבו . בדיוקן עצמי 7 ( ראו עמ י , ( 10 שנעשה שנה קודם לכן , ( 1959 ) המוות מיוצג בגולגולת במרכז המישור התחתון , מוטלת שם במקום כף ידו של האמן . פולדם הכיר את נושא הווניטס באמנות , וייתכן שהתכוון לסמל את מות הציור עבורו . בציור זה מציג האמן את עצמו עם אריסות שתי וערב על הבגד , פניו מוארכים , והמצח גבוה בהגזמה , כך שנוצר ראש מעוות , שגודלו כמחצית מפלג הגוף העליון . הראש והרקע מצוירים בגוונים דומים , ולמרות זאת ישנה הפרדה ברורה ביניהם אף בלא שימוש בקווי מתאר . אזור הפה והסנטר מכוסים בכתמים אדומים המגיעים עד לאזור העיניים . תנועת המכחול סוגרת את השפתיים ומייתרת את הדיבור . יכולות הציור וההבעה המושגות בדיוקן זה מפתיעות ומעוררות הזדהות עם המתחולל בתוך משיכות המכחול . בדיוקן עצמי 8 ( ראו שער עברי , ( שצויר בשנות ה , 60 האמן מכסה את פניו ואת גופו במשיכות מכחול אקספרסיביות וארוכות , בכחול ובאדום . מתחת למע 0 ה הקווים מבצבץ דיוקן עצמי , וניתן לראות ראש , אוזן , צוואר ואף כתפיים היורדות עד לחזה . ( bust ) אפשר לראות רק את עין שמאל , את קצה האף ורמז של שפתיים . הסחות המכחול האדומות נראות בבירור באזור החזה והכתפיים ומעט גם ברקע משמאל . גם בדיוקנאות העצמיים , בשמן על בד , שנעשו בירושלים בשנת ) 1972 דיוקן עצמי 28 ודיוקן עצמי , 29 ראו עמי 23 ו 18 בהתאמה , ( פני האמן מוסתרים , ושולטת בהם צבעוניות צהובה . הצהוב מקיף את ראשו של האמן כהילה , ולדברי אשתו , מסמן את ח" העולם הבא . כך מציג פולדס את עצמו כמת החי , ניגוד המתיישב בציוריו כמו בחייו . הדמיון בין שני הציורים הוא במבט ראשון בלבד , אך מיד לאחריו בולטים ההבדלים . כך מתעתע פולדס בפרשנויות אפשריות , כבלימוד בחברותא , ומכניס אותנו אל מחשבותיו , המורכבות תמיד ומשתנות ללא הרף . בדיוקן עצמי 29 ( ראו עמ י ( 18 הקווים ג'ורג 0 ולדם , די \ ק \ עצמי , 1989-1988 , 105 עיפרון , פרום וצבע לוים על נייר , 43 x 35 ם"מ Georges Foldes , Se / f-Porfra / t 105 , 1 988- 1 989 , pencil , charcoal , and watercolor on paper , 43 x 35 cm גיורג' פולדם , די \ ק \ עצמ , 1989 , 1 A 3 צבע מים ועיפרון על נייר , 45 . 5 x 30 ס"מ Georges Foldes , Se / f-Porrra / r 113 , 1989 , watercolor and pencil on paper , 45 . 5 x 30 cm

טרמינל, כתב עת לאמנות המאה ה-21


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר