פתח דבר

מתוך:  > בשר מבשרנו > פתח דבר

עמוד:9

, ( 1932-1929 הוגי דעות כמו מרטין בובר ( תעודה וייעוד , ' ° , ( 1947 משוררים כמו זלמן שניאור דברי' ) דון ( 'הנריקיס וציירים כמו ראובן רובין הפגישה' ) : ישו , ( 1922 , 'והיהודי אף שאינם נופלים בחשיבותם מאותם אלה שעוסק בהם ספר זה , מלמדים שההתעניינות בישוע אכן הייתה תופעה רחבה , והדברים שאמר ר' בנימין , שישוע היה לדבר שבמודה , לא היו דברים בעלמא . ברור לכול גם שישוע הוא בחזקת 'נושא טעון' ולכן העיסוק בו אינו רק בגדר החלפת דעות מלומדת . אמונות , רגשות ומשקעים היסטוריים עושים את הדיון בו לרגיש במיוחד . אף שהקושי הזה לא נעלם מעיניי , העניין הרב של יהודים בישוע מחייב ניתוח והסבר למגוון הדעות בקרב אלה שחשבו לנכון לחוות את דעתם עליו . עם זאת , מכיוון שהדיון שלפנינו בוחן את האפשרות של תמורה ביחס לישוע , בחרתי להדגיש אירועים ואנשים שיכולים להצביע על תמורה . מסיבה זו התפיסה המסורתית והמקובלת ( שאין בה חידוש ) השוללת את ישוע מכול וכול תהיה תמיד הרקע לכל דיון או פולמוס שממילא מתרחש כאשר קוראים אנשים תיגר על תפיסות מקובלות . ההתמקדות ביחס לישוע בתנועה הציונית מחייבת דיון קצר בשאלת הלאומיות בכלל . אף שזהו נושא סבוך ושנוי במחלוקת , במיוחד לנוכח התגברותן של מגמות פוסט מודרניות , חשוב להסביר מדוע התרכזתי בסוגיות תרבותיות ולא בסוגיות פוליטיות או כלכליות . בהנחה שהוגי הדעות שעוררו והזינו את התחייה הלאומית היו 'תועמלנים' שהאמינו "שהיהודים הם ישות אחידה מובהקת שיש לה גם תכונות לאומיות , ולא תכונות דתיות " , "בלבד מהו המודל הלאומי ש'הפעיל' אותם ? שמואל פיינר דן בספרו השכלה והיסטוריה בתרומתו של פרץ סמולנסקין להתעוררות התנועה היהודית הלאומית המודרנית , וכותב שם גם את הדברים האלה : סמולנסקין גיבש "תפיסה לאומית [ תרבותית רוחנית ] מוצהרת , אשר אחד מסימניה הבולטים והמעניינים היה טרנספורמציה של מושגים מסורתיים . "ומשכיליים עוד הוא כותב שסמולנסקין "כהוגה דעות ותועמלן 2 משכילי לאומי , דרש [ ... ] רוויזיה בכתיבת תולדות עם ' . "ישראל התיאור הזה יפה גם לאלה שבאו אחריו שכמוהו ראו בלאום ישות טבעית טעונת שיפור . התפיסה הזאת רואה את שורשיו של הלאום בקבוצה אתנית , 'פרימורדיאלית' שקיימת משחר ההיסטוריה , ועל אף השינויים שחלים בו , עדיין מתקיים בו רצף היסטורי . הגישה הפרימורדיאלית שצמחה באירופה במאה התשע עשרה מניחה שעם הוא ישות הומוגנית - הוא חי , מתפתח ועובר תהליך אבולוציוני . לכן בבסיסה של הלאומיות , שהיא ביטוי מודרני של ישות פרימורדיאלית - עומדת הזכות הטבעית להגדרה עצמית , לגבולות בני קיימא וכדומה . אף על פי שהיום רוב חוקרי הלאומיות דוחים גישה זו , בבסיס טיעוניו של אחד העם למשל

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר