דבר העורכים

עמוד:13

בזירה הבינלאומית ( למשל נפילת הקומוניזם ) ואת השלכותיהן על החברה הבדווית . זהו מאמר רחב אופקים , התורם תובנות רבות לחקר התחזקות האסלאם והפנמתו , נושא שהיה קרוב ללבו של נחמיה לבציון . מחשבה וארגוני אחווה צופיים הצופיות עמדה במוקד מחקריו המאוחרים של נחמיה לבציון . עיקר עניינו היה בהתעוררות הדתית שהובילו שיח'ים צופים מלומדים במאה השמונה עשרה ( שכונתה 'המאה ( 'הארוכה ערב המפגש עם המערב , ובמיוחד בתמורות הארגוניות שחלו באחוות הצופיות , תמורות שהפכו אותן לחוד החנית האקטיבי והאורתודוקסי ברפורמה הדתית הטרום מודרנית . ששת המאמרים הכלולים בחלק זה של הכרך דנים בהיבטים שונים של הצופיות מראשיתה במאות הראשונות לאסלאם ועד למפגש עם המערב בתקופה המודרנית . במאמר הפותח מפנה שרה סבירי מבט ביקורתי אל מצב המחקר וההוראה של המיסטיקה המוסלמית . היא מתמקדת במיסטיקה המוסלמית הקדומה , לפני שהמושג 'צופי' זכה להכרה אוניברסלית ולפני ההתמסדות במסגרת של האחוות הצופיות ( טריקות . ( הדיון של סבירי נע סביב שני צירים המשלימים זה את זה . הציר האחד נוגע לצורך להבין את הזרמים המיסטיים באסלאם מבפנים באמצעות קריאה מחודשת ומעמיקה יותר של המקורות המוסלמיים עצמם . הציר השני הוא המחקר ההשוואתי , בחינה היסטורית נושאית של זרמים אלה ושל נקודות המפגש האפשריות ביניהם ובין מסורות קדם אסלאמיות שהשפיעו על האסלאם מחד גיסא , ומסורות יהודיות ונוצריות שהושפעו ממנו מאידך גיסא . לאור בסיס מתודולוגי כפול זה תוהה סבירי האם ניתן להחיל את המונח 'צופיות' על כלל התופעות המיסטיות באסלאם . היא גם מציעה לבחון מחדש את תיאוריית ההתפתחות הליניארית של הצופיות מתוך הסגפנות הקדומה , ואת הפירושים המגוונים שנתנו המיסטיקנים עצמם למושג הביטחון באל ( תוכל . ( סבירי מציעה אפוא לקרוא את הטקסטים הצופיים לאור התוכנות של המחקר המשווה של הדתות ובהקשר רחב , הכולל חומרים ספרותיים חוץ צופיים ומתייחס גם לרקע החברתי של התקופה . אליהו שטרן מתמקד במאמרו בתורת הקדושים ( ידידי האל - האוליא ) של עבד אל כרים אל קשירי , המחבר הצופי האורתודוקסי בן המאה האחת עשרה , הידוע במיוחד בזכות חיבורו המונומנטלי 'אל ךסאלה' ( האיגרת הצופית . ( קשיךי ממזג בספר זה ובשאר כתביו בין המיסטיקה המוסלמית ובין התאולוגיה האשערית , תוך הדגשת החובה המוטלת על כל מיסטיקן לקיים באופן מלא את המצוות . ניתוחו של שטרן מראה כי קשיךי הכיר בקיומן של חוויות מיסטיות המקנות לאוליא ידיעה נשגבת . הם זוכים להשראה המביאה להם הכרה ודאית ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר