"הוי זהיר בקריאת שמע ובתפילה" - האמנם ?

עמוד:יא

שמעון בן בת 1 אל אכן מבחין בין קריאת שמע לתפילה . ההמשך "וכשאתה מתפלל " ... עשוי להשתלב עם אי-אזכורה של התפילה ברישא . במילים אחרות : התפילה אמנם אינה חובה , ועל כן אין התנא מזהיר על קיומה , אך דווקא משום כך ( כמעט , ( מן הראוי שתפילתך תהיה תחנונים ובקשת רחמים - ולא 6 קבע . "וכשאתה מתפלל " ... אינה אפוא המשך ל : "הוי זהיר ... בתפילה" ( שאינה קיימת במסורת המיוצגת בכ"י קויפמן ואדרנ"ב , ( אלא המשך והנגדה ל"הוי זהיר בקריאת . "שמע לתפילה דרושה לא זהירות אלא מאפיינים אחרים דווקא . או , בצורה מתונה יותר : בניגוד לנהוג להתפלל מתוך תחושת חובה או להתפלל תפילה שמבטאת בצורתה את 7 החובה , יש להתפלל תפילה שהיא תחנונים . אמנם , ייתכן כי גם ר' שמעון בן נתנאל מסכים שהתפילה היא חובה , אך הוא בא להדגיש שמן הראוי להזהיר לא על קיום הנורמה אלא על אופייה הרוחני של עשייה זו , ועל כן אין התפילה מופיעה ליד קריאת שמע ברישא . אך דומה כי נכון יותר להיצמד ללשונו של ר' שמעון בן נתנאל , הרומזת להבדל שבמעמדן של שתי אלה . כיוון שר' שמעון בן נתנאל מזהיר מפני הסכנה שתפילת האדם עלולה להיעשות קבע בידיו , דומני שהוא אכן מתכוון לנוהג ההולך ומתגבש לכדי מחווה של חובה . הננו עומדים אפוא על קו התפר שמייצגת תקופת יבנה בתולדת התפילה . אולם דומה כי ר' שמעון בן נתנאל אינו נוטל חלק בוויכוח אם מן הראוי ליצור נורמה של תפילת חובה , אם היה ויכוח כזה , אלא מדריך את המתפלל לבנות מחווה המבטאת את זיקתו החיה של 8 המתפלל לאל , ולא להסתפק בהפנמת המחויבות בלבד . מפסיקין לקריית המגילה ולקריית הלל ולתקיעת שופר ולנטילת לולב ולכל מצוות האמורות . "בתורה התפילה אינה כלולה ; וראה ש' ליברמן , תוספתא כפשוטה , ג , ניו יורק תשכ"ב , עמ' 6 לשו' . 17 וכן ראה תוספתא ברכות ג 1 , ( שם , עמ' ( 5 לפי כ"י וינה והדפוס . אני נמנע במתכוון מלהגדיר את המונח "לעשות קבע" במקור שלנו . ראה גינצבורג ( שם ) המציג לקט מגוון של הניב בלשון תנאים . הפועל "להתפלל" כמשנה אין משמעו בהכרח תפילת העמידה או חילוםיה ( ראה מ' ברכות ה : ה ; קידושין ד : יד ; תענית .-ג ח ; אבות ג : ח ; מכות כ : ו ;( אך דומה כי הבנה זו מתבקשת לאור תוכן דברי ר' שמעון בן נתנאל עצמם . יש לציין כי לא מעט פרשנים ( ראה במדרש שמואל על אתר ) מבחינים , לאור הנוסח "הוי זהיר בקריאת שמע ובתפילה" שבידם , בין "הוי זהיר , "בתפילה שפירושו בתפילת החובה , ובין "וכשאתה מתפלל , " ... המתייחס לדעתם לתפילה הספונטנית של הפרט . וראה את לשון אדרנ"ב ( שם : ( "וכשאתם עומדים להתפלל , " ... הדואגת לקבוע שמדובר כתפילת העמידה הממוסדת . לא נראה כי העיון בסיפא של משנתנו , "ואל תהיה רשע כפני , "עצמך עשוי לתרום להבנת הצלעות הקודמות . אמנם הרבה משניות במסכת זאת בנויות שלושה אברים המתקשרים אהדדי , אך אין הדבר בהכרח כך ( ראה ע"צ מלמד , "נוסח , מספר , ומשקל במסכת , "אבות סיני , נ [ תשכ"ב , [ מעמי קנז ; לגבי הפרק הראשון , ראה delated Literature , Philadelphia 1988 , pp . 39-40 J . Goldin , Studies in Midrash and אכן יש המפרשים "בפני , "עצמך כרגיל , במוכן : בינך לבין עצמך , והכוונה אז : בתפילתך , שהרי רק אתה , בלבך , יודע אם התפללת תפילת תחנונים אם לאו ( ר' יוסף יעבץ ; ר' יצחק ב"ר שלמה מטולדו . ( אולם העמידה כתפילה אינה נזכרת מפורשות , ואך הכינוי "רשע" נראה חריף מדי לתאר בו אדם שהתפלל תפילה פגומה , אם כי הדבר אפשרי , במיוחד בפי אדם ש"יראח חטא" נר לרגליו .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר