"הוי זהיר בקריאת שמע ובתפילה" - האמנם ?

עמוד:ט

" הוי זהיר בקריאת שמע ובתפילה" - האמנם ? יעקב כלידשטיין אמרתו של ר' שמעון בן נתנאל , "הוי זהיר בקריאת שמע ובתפילה , וכשאתה מתפלל אל תעש תפילתך קבע אלא רחמים ותחנונים לפני המקום , שנאמר 'כי חנון ורחום הוא ארך אפים ורב חסד וניחם על , 'הרעה ואל תהיה רשע בפני עצמך" ( מ' אבות ב : יג , ( נזכרה בספרות המחקר בעיקר בהקשר של הדיון באימרתו של ר' אליעזר "העושה תפילתו קבע אין תפילתו תחנונים" ( מ' ברכות ד : ד ' . ( על כן יוחדה תשומת לב למציעתא של דברי ר' שמעון בן נתנאל , עד כדי התעלמות מהבעיות הכרוכות במשנת אבות בשלמותה , וגם מהלקח העולה ממנה . צירוף "תפילה" ל"קריאת שמע" הוי" ) זהיר בקריאת שמע ( "ובתפילה משמעו הקבלת מעמדן של השתיים , לפחות בכל הנוגע ל"זהירות" ולהקפדה הנדרשות בהן . ואכן דומה כי לא נטעה אם נפרש כי לפנינו שתי נורמות של חובה . לא ברור למה מטיף ר' שמעון בן נתנאל ל"זהירות" לגבי מצוות אלה , שכן קשה לומר כי לקריאת שמע ולתפילה נקשרת בעייתיות מיוחדת . האם אופיין הרוחני הוא שמעורר את הצורך בתשומת לב מיוחדת ? או אז תרמוז ההנחיה "הוי זהיר" לטיב אמירת השמע . או שמא נראו קריאת שמע ותפילה נורמות הראויות לתשומת לב מיוחדת בשל חשיבותן ? או אז תרמוז ההנחיה לחובת קיום המצווה , שאין להחמיצה . והנה בא ההמשך : "וכשאתה מתפלל אל תעש תפילתך קבע אלא רחמים ותחנונים לפני . "המקום דברים אלה ממשיכים ומסייגים במידת מה את הדברים הקודמים : אמנם תפילה ( כנראה , תפילת העמידה ) היא אכן חובה , אך יש לקיים אותה בתחנונים לפני המקום . לאור הוראה זו , המניחה כי "תפילה" היא אכן חובה , אך 1 ל' גינצבורג , פירושים וחידושים ביתשלמי , ג , ניו יורק תש '' א , עמ' 333 ? , 'ואי י '' ד גילת , משנתו של ר' אליעזר בן הורקנוס , תל-אביב , 1988 עמ' ; 83 י' היינימן , עיוני תפילה , ירושלים תשמ '' א , עמ' . 78 ראה על ר' שמעון בן נתנאל אצל ז' פרנקל , דרכי המשנה , וורשא תרפ '' ג , עמ' . 95-94 פרנקל גם מציין כי ר' שמעון בן נתנאל עסק במרכבה לפי הירושלמי חגיגה כ , א ( עז , א . ( לגבי תיאורו כ '' ירא חטא , '' ראה מ' הירשמן , '' לבירור המושג 'יראת חטא , ''' בתוך : מ' אידל , עורך , מנחה לשרה , ירושלים תשנ '' ד , עמ' , 163-155 ובמיוחד ליד הערה , 27 שם . טענתו של ל' פינקלשטיין , מבוא למסכתות אבות ואבות דרבי נתן , ניו יורק תשי '' א , עמ' מג , רמג-רמד , כי הכינוי אינו אותנטי , אינה נראית . אף ניסיונו של גינצבורג , שם , לטעון על פי לשון התוספתא ע '' ז ג , 0 ) י ( מהדורת צוקרמנדל , עמ' , ( 464 כי רשב '' ן נפטר לפני החורבן - נתון שבכוחו להוסיף ממד היסטורי מעניין לדברינו - אינו משכנע כל צורט .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר