חברה, כלכלה ומשפט: הרהורים ביקורתיים

עמוד:981

ההכנסה ; ושילוב חברתי של העולים" . הפרויקט נוסד בשנת 1977 על ידי ממשלת בגין , ויסודותיו מעוגנים היטב במחאת המזרחים בשנות השבעים נגד תנאי חייהם ויחסן של הממשלות שקדמו לממשלת בגין . הפרויקט מומן על ידי הממשלה והסוכנות היהודית , והדיר מתחולתו את היישובים הערביים על אף רמתם החברתית והכלכלית הירודה . העתירה לבג"צ ביקשה שני דברים : האחד , להפעיל את פרויקט שיקום השכונות על פי אמות מידה חברתיות , כלכליות ושוויוניות ; האחר , לכלול בפרויקט את היישובים הערביים הנמצאים ברמה הכלכלית הנמוכה ביותר והמדורגים על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה באשכולות 1 ו . 2 העתירה לא כללה דרישה לכלול את היישובים הערביים הכלולים באשכול 3 של מדרג הרמה החברתית הכלכלית של היישובים אף על פי שהפרויקט כלל יישובים יהודיים רבים שרמתם החברתית הכלכלית עולה בהרבה על רמת היישובים הערביים שבאותו אשכול . הסיבה לכך כרוכה בחשש שמא תכביד דרישה זו על נכונותו של בית המשפט להתערב במדיניות של הפעלת הפרויקט על ידי משרד השיכון . לעומת זאת הודגשה העובדה שהפרויקט כולל יישובים יהודיים מאשכול גבוה מזה שיישובים ערביים המודדים מתחולת הפרויקט נמצאים בו , כפי שניתן להיווכח מהטבלה שלהלן , שהוצגה לבית המשפט : % שם , שם . 97 אמות המידה המנחות לכל אשכול הן ממוצע הכנסה לנפש מעבודה , שיעור האבטלה וממוצע נפשות למשק בית . 98 נתון נוסף שנחשף לפני בית המשפט העליון היה הפער הקיים בין יישובים ערביים לבין יישובים יהודיים הנמצאים באותו אשכול , לטובת האחרונים .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר