חברה, כלכלה ומשפט: הרהורים ביקורתיים

עמוד:977

הבלתי אפשרי , קיימות שתי הצדקות עיקריות ששיטת המשפט מספקת לקושי זה ; האחת קשורה לטיב ולמהות של חוקי התקציב , והאחרת כרוכה במעמדו הלא חוקתי , המעורער והבלתי יציב של עקרון השוויון בשיטת המשפט בישראל . בית המשפט העליון הצהיר במפורש כי הוא ינקוט בזהירות יתרה בבואו לבחון את חוקתיותם של חוקי תקציב . לשיטתו , מדובר בחוקים מיוחדים , הדורשים מומחיות ספציפית . כמו כן קבע בית המשפט כי מדובר בחוקים המהווים חלק ממארג סבוך של חקיקה , שכל אחד מחלקיה משפיע על החלק האחר . לכן , מסכם בית המשפט , יש להשאיר חקיקה זו לכנסת , ולצמצם באופן מרבי את הביקורת השיפוטית עליה . כך קבע , למשל , השופט חשין בבג"צ 240 / 98 עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל נ' השר לענייני דתות : " השיקולים הלגיטימיים שעירובם אלה באלה מביא בסופה של שנה לקביעתו של תקציב לשנה העוקבת , הם כה רבים וכה שונים עד שדומה כי רק במקרים מיוחדים עשוי בית משפט להורות על ביטול הוראה בחוק התקציב . שקלולם של כל אותם שיקולים העושים חוק תקציב - לרבות קביעת סדר העדיפויות - ניתנו , מעיקרם , לכנסת ולממשלה בגדרי מדיניות כללית , וממילא יצטמצם תחום התערבותו של בית המשפט " . 85 ראו בג"צ 240 / 98 עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל נ' השר לענייני דתות , פ '' ד נב . 167 < 5 > 86 שם , בע' . 190 העתירה ביקשה מבית המשפט להכריז על בטלות שורה של סעיפים בתקציב המשרד לענייני דתות . תקציב המשרד הקצה 1 . 86 % מתקציבו לעדות הערביות ( מוסלמים , נוצרים ודרוזים . ( בית המשפט דחה את העתירה בקובעו כי מדובר בעתירה כללית . ראו , לעומת זאת , ביקורת על פסק הדין אצל מ' כהן "על מי מוטלת ההוכחה" מחברות עדאלה 1 . 37 ( 1999 ) כהן גורס במאמרו כי בית המשפט השתמש בטיעון הכלליות כדי להתחמק מקשיים פוליטיים פוטנציאליים , מחד גיסא , ועל מנת לא להכריע בשאלה אם השוויון הוא חלק מכבוד האדם , מאידך גיסא . הכותב מוסיף : "לטעמי העתירה לא היתה כללית . היא התייחסה לסעיפים מוגדרים בחוק התקציב , והיא ביקשה סעד מוגדר של ביטול הסעיפים המפלים בחוק ... בית המשפט קבע כי העותרים לא סיפקו ראיות מספקות להוכחת אפליה . אך דומה כי העותרים דווקא הצליחו להרים את נטל ההוכחה הראשוני . לאחר מכן , נטל ההוכחה היה אמור לעבור לידי המדינה על מנת שזו תצדיק את מדיניותה על ידי המצאת ראיות סותרות " . > ש , 0 בע' ( . 38 הנשיא ברק אימץ עמדה מצמצמת זו , המגבילה את אפשרות הביקורת השיפוטית על חוקי תקציב , ביותר מהזדמנות אחת . ראו בג"צ 1113 / 99 עדאלה המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל נ' השר לענייני דתות , פ '' ד נד , 164 < 2 >

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר