זקנה וזכויות כלכליות וחברתיות: יחסי־הגומלין בין הזדקנות החברה הישראלית ובין מעמדן של הזכויות הכלכליות והחברתיות במשפט הישראלי

עמוד:908

רשות מקומית , ( או שקיומם העתידי בטוח ברמת ודאות גבוהה ( כגון תאגידים ציבוריים סטטוטוריים . ( החיסרון הבולט של שיטה זו הינו הנטל הכלכלי הישיר והמהותי שהתשלום הפנסיוני מטיל על תקציבם השוטף של גופים אלה ; נטל שטופח וגדל לא רק עם חלוף הזמן והגידול באוכלוסיית הגמלאים , אלא גדל גם עם העלייה בתוחלת החיים והעלייה ברמת השכר במשק . מצב דברים זה גרר באופן טבעי לחצים פוליטיים כבדים על מערך הפנסיה התקציבית ונםיונות חוזרים ונשנים לפגוע בזכויות המבוטחים מכוחה או לצמצמן . תוצאה נוספת של לחצים אלה היא המגמה לעבור מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת . זו האחרונה דומה במהותה הרבה יותר לקרן חיסכון פרטית : ניהול כספי הפנסיה מוצא מידי המוסד המעביד ומתקציבו ומנוהל על ידי קרן פנסיונית או תאגיד פיננסי המנוהל באופן עצמאי ; החשבון הפנסיוני הינו אינדיווידואלי , והמעביד והעובד מפרישים אליו מדי חודש בחודשו סכום קבוע ומוסכם מראש ; הזכאות הפנסיונית נקבעת בסופו של דבר באופן אישי לכל עובד בהתחשב , בין היתר , בהפרשות בפועל לאורך השנים , בהוראות התקנון של הקרן ובביצועיה הפיננסיים . המגמה בישראל של זניחת הפנסיה התקציבית ( כולל במגזרים ציבוריים כגון רשויות מקומיות או עגפים של השירות הציבורי ) ומעבר לפנסיה צוברת מחייבת מתן תשומת לב והסדרה משפטית מפורטת ויסודית יותר של מערך הפנסיה הצוברת על בסיס הקווים שתוארו לעיל . הבעיות המורכבות הללו לא נעלמו מעיניהם של מעצבי המדיניות בישראל . כבר בשנות השישים החלו מתגבשות הצעות לרפורמות בשוק הפנסיוני הישראלי , לצד קריאה לחקיקת חוק פנסיה ממלכתי . במקביל , למן שנות השמונים החלה עולה על סדר היום הציבורי המודעות לגרעונות האקטואריים המשמעותיים שצברו קרנות הפנסיה ההסתדרותיות , וכן להיקפי המחויבות התקציבית של המדינה לתשלומי פנסיה תקציבית . גרעונות מצטברים 39 הדבר תלוי גם בצורת ההצמדה של תשלומי הפנסיה . ברשויות מקומיות מסוימות , 50 % מתשלומי הארנונה משמשים לתשלום פנסיה לעובדי רשויות שפרשו > מדברי מוטי מרוז , סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר , בכנס בנושא פנסיה שהתקיים ביום , 19 . 1 . 2000 כפי שהם מובאים אצל מרגליות , להל ן הערה , 42 בע' . ( 538 40 ראו גל ופסח , לעיל הערה , 17 בע' . 125 41 לצורך קבלת מושג כללי , לפי אחת ההערכות , החבות האקטוארית של המדינה בגין כל עובדיה נכון לשנת 1997 עמדה על כ 184 מיליארד ש"ח . ראו ח' ביאור , מ' בסוק וסי פרץ '' מדרגת פרישה ועד רשת הביטחון" הארץ . 8 . 2 . 1999 הגרעונות של קרנות הפנסיה הוותיקות , נכון לשנת , 1994 עמדו לפי הערכות האוצר על כ 31 מיליארד ש '' ח , סכום שהיווה כ 30 ° / 0 מהתחייבויות הקרנות , ראו גי לוריא "משבר הפנסיה בפרפסקטיבה בץ לאומית '' רבעון

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר