פמיניזם חברתי וזכויות חברתיות של נשים

עמוד:879

לצורך רכישת זכויות פנסיה מלאות היה מציאותי יותר ביחס לגברים , שהשתתפותם בשוק העבודה אינה נקטעת בשל אילוצים של גידול ילדים . בהקשר זה יש להוסיף כי האפשרות של פרישה בגיל שישים נעשתה יתרון רק מאז היה גיל זה לגיל פרישה אופציונלי לנשים , להבדיל מגיל פרישה מחייב . כעבור זמן הוכנסה רפורמה מקיפה בנושא של גיל פרישה עם חקיקתו של חוק גיל פרישה , . 2004-ד"תשס הדיונים שליוו את חקיקתו של חוק זה חזרו ונדרשו להבחנה המסורתית בין גילאי הפרישה של נשים וגברים . הצעת החוק בנושא כיוונה להשוואה מלאה של ההסדרים בכל הנוגע בגיל הפרישה , שהועמד בה על שישים ושבע . אולם , בסופו של דבר , החוק שהתקבל שימר את ההבחנה הקיימת וקבע כי נשים יהיו זכאיות לפרוש בשלב מוקדם יותר , אם כי לא יהיה ניתן לחייבן לעשות כן . ארגוני הנשים שנאבקו נגד ההשוואה המלאה של גילאי הפרישה התבססו על הטענה שזו עלולה להותיר נשים מבוגרות רבות ללא ( תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנות הכספים 2003 ו , ( 2004 . 2003-ג"התשס 77 ראו עניין נבו , לעיל הערה , 27 ובעקבותיו - חוק גיל פרישה שווה לעובד ולעובדת , 1987-ז"תשמ ( להלן : חוק גיל פרישה שווה . ( גם לאחר חקיקתו של חוק זה התבססו תוכניות של עידוד פרישה מוקדמת , לעיתים , על ההנחה של פרישת נשים בגיל שישים , תוך התעלמות מן הבררה העומדת להן בחוק לבחור בפרישה בגיל . 65 בבג"צ 6845 / 00 ניב נ' בית הדין הארצי לעבודה , פ"ד נו 663 < 6 > ( להלן : עניין ניב , ( ניתן פסק דין עקרוני ששלל הפליה בין גברים לבין נשים בהקשר של עידוד פרישה , תוך דחיית ההסתמכות על ההסדר החוקי שמכיר באפשרות של פרישת נשים בגיל שישים . נפסק כי הפליה כזו מנוגדת לתקנת הציבור , ועל כן בטלה . 78 להלן : חוק גיל פרישה . 79 הצעת חוק גיל פרישה , . 2003-ד"תשס 80 סעיף 25 לחוק גיל פרישה מבטל את החקיקה המוקדמת שהשוותה את גיל הפרישה של נשים ( ונזכרת לעיל בהערה . < 77 סעיף 3 לחוק מורה כי אשה זכאית לפרוש בגיל שישים ושתיים , ואילו לפי סעיף 4 לא ניתן לחייב עובד או עובדת לפרוש לפני הגיעם לגיל שישים ושבע . לאמיתו של דבר , החוק טומן בחובו את הגרעין לדחיית הגיל שבו יהיו נשים זכאיות לפרוש לשישים וארבע , משום שהוראת סעיף 3 הוכפפה לאמור בפרק ד , שכולל מנגנון לעדכון גיל הפרישה של נשים שנולדו לאחר שנת . 1950 הסעיף קובע עוד כי עניין זה יוסיף וייבדק על ידי ועדה ציבורית , שהמלצותיה ישמשו בסיס להחלטה של שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת . ללא החלטה עדכנית של ועדת הכספים בנושא יהיה גיל הפרישה לפי האמור בחלק ב לתוספת לחוק . משמעותה של קביעה זו היא דחיית הגיל שבו יהיו נשים זכאיות לפרוש , באופן הדרגתי , עד לשישים וארבע ( לגבי ילידות 1953 ואילך . (

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר