אנשים עם מוגבלויות - בין זכויות חברתיות לצרכים קיומיים

עמוד:831

אנו רואים איפוא כי בית המשפט העליון הכיר בשילוב כערך מרכזי המגשים את עקרון השוויון לאנשים עם מוגבלות , ועשה בו שימוש לצורך פרשנות סעיפי חוק שאינם מתיישבים לכאורה זה עם זה . לאחר החלטת בית משפט , התקבל בכנסת , ביום 12 בנובמבר , 2002 חוק חינוך מיוחד ( שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות חינוך רגיל , ( , 2002-ב"תשס ובו הסדרה מקיפה של סוגיה זו . עם היכנסו לתוקף בשנת הלימודים תשם"ד , חוק זה צפוי לקדם באופן משמעותי את רעיון השילוב . ראשית , החוק מקים "ועדות , "שילוב שהן ועדות ברמה בית ספרית שתפקידן "לקבוע את הזכאות של תלמיד במוסד החינוך הרגיל שהוא ילד עם צרכים מיוחדים בהתאם לתוכנית , "השילוב ומורה על הכנת תוכנית חינוכית יחידנית לתלמיד משולב . הורה שאינו שבע רצון מהחלטתה של ועדת השילוב זכאי לערור על ההחלטה לוועדת השמה . חוק זה מחזק עוד יותר את ההלכה בתחום השוויון בחינוך . מבחנו תלוי , כמו במקרים רבים שעניינם זכויות חברתיות , ביישומו , תקצובו ואכיפתו בפועל . ! f מהלכה למעשה : חקיקה והתדיינות משפטית כאמצעי לקידום שורון בחינוך : שינוי כללי המשפט , "מלמעלה" דהיינו באמצעות חקיקה או התדיינות עקרונית , ( litigation impact ) אין בו כשלעצמו כדי להבטיח את שינוי המצב בפועל . מלומדים רבים עמדו על הפער שבין תיקונים בהסדרים משפטיים פורמליים לבין יישומם בחייהן של הקבוצות שהם אמורים לחול עליהן . אכן , מבחנם של השינויים שתוארו לעיל בתחום החינוך המיוחד יהיה בדרך אכיפתם : בין ביוזמת המדינה , בין בסיוע ארגונים ובין תוך כדי העלאת מודעותם של הורים לזכויות החדשות שהחוק ובתי המשפט הקנו להם . בהסתייגות חשובה זו , נכון עם זאת להכיר בכך שבתחום החינוך המיוחד נעשה שילוב מעניין ואפקטיבי בין פעילות של "צרכני השירות" ( משפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים ) וארגונים שונים לבין עורכי דין , וכן שימוש באסטרטגיות מגוונות : שתדלנות בכנסת לחקיקת החוק , מעקב וביקורת על יישומו , 38 התיקון לחוק נכנס לתוקף לאחר מאבק ציבורי למניעת דחיית יישומו בשנת הלימודים תשס"ד . עם זאת , לטענת הארגונים , המימון שנקבע ליישום החוק היה בלתי מספק , ועל כן הוגשו בעניין זה עתירות אחדות לבית המשפט העליון > צ''בג 7443 / 03 יתד - עמותה לילדים עם תסמונת דאון נ' משרד החינוך ; בג"צ 6973 / 03 מרציאנו נ' משרד האוצר . ( ביום 24 . 12 . 03 ניתן פסק דין בעניין מרציאנו , ובו חייב בית המשפט את משרד האוצר להקצות תקציבים להפעלה מיידית של החוק . לאחר מתן פסק הדין הגישה פרקליטות המדינה בקשה לקיום דיון נוסף בבג"צ > דנג"צ . ( 247 / 04 הבקשה נדחתה . 39 ראו : . Scheingold , supra note 13 ; Rosenberg , supra note 13

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר