זכויות חברתיות־כלכליות ואיכות הסביבה

עמוד:741

חשוב לציין לבסוף כי משטר של שיתוף מהסוג שתואר לעיל עולה בקנה אחד הן עם התזה הרדיקלית של "אקולוגיה פוליטית" והן עם תפיסות שמרניות יותר של דמוקרטיה שיתופית שיחסן אל הטבע מבוסס על הפרדיגמה האינסטרומנטלית ( שלפיה השמירה על הטבע משקפת אינטרס אנושי ) . בסופו של דבר , הטבע אינו יכול להשתתף בהליכים פוליטיים אלא באמצעות נציגים ( למשל , ארגונים סביבתיים , ( ולכן גם אם הטעם שביסוד שיתופם של ארגונים סביבתיים בתהליכי קבלת החלטות מבוסס על עולם מושגים אחר , התוצאה בחיי המעשה הינה דומה במידה רבה . . 2 מהכלל אל הפרט : אקולוגיה פוליטית בישראל החקיקה הסביבתית והתכנונית בישראל גילתה עד לאחרונה חוסר עניין מובהק בשיתוף הציבור . במובן זה קיים פער משמעותי בין האתוס הפוליטי שעומד ביסוד הביורוקרטיה הסביבתית בישראל לבין התזה של "אקולוגיה . "פוליטית ההתעלמות מהציבור באה לידי ביטוי בשני ממדים הנוגעים לסמכות של הרשות המנהלית : התקנת תקנות מכוח הסמכה בחוק ויישום סמכויות ביצוע ( למשל , מתן היתרים . ( שיתוף הציבור בשני ממדים אלה הינו מזערי , ומשתרע , לכל היותר , על זכות לנציג "סביבתי" בגוף מנהל ( כגון המועצה הארצית לתכנון ולבנייה או רשויות נחלים ) או על ידי מתן זכות תביעה לארגונים סביבתיים ( אכיפה . be specified by statute " ניתן לעיין במסמך באתר : . Iaw / ic 1 / p 1 ooooo _ . htm 1 | ( last visited on 5 / 5 / 2003 ) [ URL : http : // www . oefre . unibe . ch / באופן דומה המבוא לאמנת yj lp Arhus Aarhus כי : . 25 June , 1998 UN Doc . ECE / CEP / 43 . Adopted at the 4 th UNECE Ministerial Conference , Aarhus . Participation in Decision-making and Access to Justice in Environmental Matters , future generations . " Aarhus Convention on Access to Information , Public with others , to protect and improve the environment for the benefit of present and his or her health and well-being . and the duty , both individuall y and in association " every person has the right to live in an environment adequate to 40 ראו למשל : . Law Journal ( 1997 ) 313-342 J . Cohen & S . Charles "Directly-Deliberative Polyarchy" 3 European 41 שיתופם של ארגונים סביבתיים בהכרעות סביבתיות יכול להיות מוצדק הן מתוך אמונה באידיאל של דמוקרטיה השתתפותית והן מתוך פקפוק ( פונקציונלי ) בכישורים ה"אקולוגיים" של הפקידות המנהלית .

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר