הזכות לחיי משפחה ולנישואין (אזרחיים) - משפט בינלאומי ומקומי

עמוד:677

ביקורת , ונטען כי ההבדלים בין סוגי הזכויות אינם ברורים או חד משמעיים כלל ועיקר . אכן , ישנן זכויות פוליטיות בעלות מאפיינים המצויים בטור הימני ( כגון הפליה מתקנת ) וזכויות חברתיות בעלות מאפיינים המצויים בטור השמאלי ( דוגמת הזכות להתאגד והזכות לשבות ;( יתר על כן , ישנן זכויות בעלות מאפיינים משני הטורים גם יחד , ואופיין המדויק משתנה לפי ההקשר שבו הן נידונות ( כגון איסור הפליה ) . באשר לזכות לחיי משפחה , גם אם נתעלם מביקורת זו ונדבוק בהבחנה הקלסית בין זכויות חברתיות לבין זכויות אזרחיות , נמצא כי לא זו בלבד שהזכות לחיי משפחה מנויה הן באמנה בדבר זכויות חברתיות והן באמנה בדבר זכויות אזרחיות , אלא שלזכות , על היבטיה השונים , יש אופי מעורב : הן אזרחי 39 יש הטוענים כי בסופו של דבר , כל זכויות האדם מחייבות את המדינה לפעול באופן פוזיטיבי על מנת להבטיח כי לכל הפרטים תהיה יכולת ליהנות מהן באופן מלא . ראו : . and the Women ' s Convention " AA Am . U . L . Rev . ( 1995 ) 1123 . I 133 Sexual and Reproductive Health Under International Law : The Economic Covenant A . Hendriks "The Right to Health : Promotion and Protection of Women ' s Right to 40 ראו , למשל : . Cultural Rights : Will it Get its Day in Court ? " 28 Man . L . J . ( 2002 ) 321 , 334 G . McGregor "The International Covenant on Social , Economic , and 41 ראו סעיפים 17 ו 23 לאמנה בדבר זכויות אזרחיות וסעיף 10 לאמנה בדבר זכויות חברתיות . סעיף 10 לאמנה בדבר זכויות חברתיות קובע שיש להעניק "הגנה וסיוע רחבים ככל האפשר ; "למשפחה את המונח "הגנה" ( Protection ) מקובל לפרש כחובת המדינה למנוע התערבות של צדדים שלישיים במוסד המשפחה . לפי פירוש זה , הנוסח של סעיף 10 הינו צר ומתייחס רק להגנה על המשפחה במובן של מניעת התערבותם של פרטים מסוימים בזכותם של פרטים אחרים לחיי משפחה . ראו : . Craven , supra note 38 , at p . 109 אם כן , ניתן לפרש את הזכות לחיי משפחה שבאמנה בדבר זכויות חברתיות כזכות שהיא בעלת אופי שלילי בעיקרה . אולם יש לזכור שכמו יתר סעיפי האמנה , גם סעיף 10 כפוף לסעיף היישום הכללי , הוא סעיף , ( 1 ) 2 המטיל חובות חיוביות על המדינה . אומנם , סעיף 10 לאמנה אינו עושה שימוש במלה "זכות" ועל כן , לכאורה , אין סעיף ( 1 ) 2 חל לגביו . פירוש זה אינו סביר כלל ועיקר , וראוי לקרוא את סעיף ( 1 ) 2 כחל גם על סעיף 10 לאמנה הן לאור כוונתם של מנסחי האמנה לקבוע חובות משפטיות מחייבות והן מכיוון שאין זה ראוי לפרש את סעיף 10 באופן שונה מיתר סעיפי האמנה , שהרי סעיף < 1 ) 2 נועד לקבוע את חובת המדינות לגבי כל סעיפי האמנה . זאת ועוד , הוועדה הכלכלית החברתית , בהנחיותיה לגבי הגשת דו '' חות , נקטה מפורשות במונח "הזכויות" בהתייחסה לסעיף 10 לאמנה . ראו : parties obligations ( Art . 2 , para . 1 of the Covenant ) ( Fifth session , 1990 ) , Economic . Social and Cultural Rights , General Comment 3 , The nature of States Committee on

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר