הזכות לתרבות בחברה ליברלית ובמדינת־ישראל: לחיות את הסתירות

עמוד:649

. 4 קידום מפעלים תרבותיים על ידי מדינת ישראל ( א ) כללי המיוחד בחוקתיות הישראלית והסטייה המשמעותית מהפתרון הליברלי לדילמה הרב תרבותית נעוצים שניהם במחויבות העמוקה שיש לישראל למפעל התרבותי היהודי שלה . איזו משמעות יש לסטייה זו לגבי הפתרון הישראלי לדילמה הרב תרבותית ? עמדנו על הדרישות המופנות כלפי המדינה הליברלית להכיר בתכניו של המטען התרבותי ולסייע לו ( בין השאר על בסיס עקרון השוויון . ( עמדנו על טיעון הזכות הקבוצתית לתרבות . דחינו עקרונית דרישות אלה במסגרת הליברלית הכללית . לדרישות אלה עוצמה משמעותית רבה יותר במישור הישראלי לנוכח המעורבות העמוקה של המדינה במפעל התרבותי היהודי . נראה לי כי מעורבות זו הופכת אותן בהקשר הישראלי , להבדיל מן ההקשר הליברלי הכללי , לדרישות מוצדקות . בכל הנוגע בהכרה בתכניו הראויים של המפעל התרבותי , ראינו כי הכרה כזו אינה ניתנת בחברה הליברלית . ההכרה של החברה הליברלית היא בעצם היכולת לממש מפעל תרבותי קבוצתי , ולא בתכניו של המפעל האמור . לכל הקבוצות התרבותיות עומדת היכולת לממש מפעל תרבותי באופן אוטונומי , ובלבד שמימוש זה לא יחצה קווים אדומים שגבולות הסובלנות הליברלית אוסרים על חצייתם . בישראל , עם זאת , המדינה אכן מכירה בלגיטימיות של התוכן התרבותי הקבוצתי היהודי , הן במישור הלאומי והן במישור הדתי . היא מחויבת לקדם אותו ולשמור עליו . על רקע זה נראה כי יהיה צודק שהמדינה תכיר בלגיטימיות של התרבויות הלא יהודיות הפועלות בישראל , ובמיוחד בזו של התרבות הערבית ( במישור הדתי והאתני , ( ובלגיטימיות של יכולתן של קבוצות אלה לקיים את מפעלן האמור . דברים אלה משליכים על עניין השוויון וקשורים אליו בקשר הדוק : המיעוט התרבותי מתקשה יותר מהרוב התרבותי במימוש תרבותו - זו מציאות ברורה . ראינו כי בחברה הליברלית , מציאות זו אינה מחייבת את המדינה לסייע למיעוט במפעלו התרבותי ; אך פני הדברים בישראל שונים . הסיבה לכך שקל יותר לרוב התרבותי בישראל לקיים את תרבותו נובעת מהתגייסותה של המדינה לקידום תרבות הרוב . לכן , מבחינה זו , מוטלת על מדינת ישראל , בשם המחויבות לדאוג ליכולת קיום נאותה של מפעלים תרבותיים קבוצתיים , לסייע גם לקבוצות התרבותיות הלא יהודיות , ולקבוצות המיעוט בתוך התרבות היהודית , במימוש מפעלן התרבותי . עליה ליצור תנאים שיאפשרו מימוש זה . כמובן שאין מדובר בשוויון בתוצאה : במדינה שהינה מדינה 128 ראו לעיל בפרק ג > 3 ב . (

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר