הזכות לתרבות בחברה ליברלית ובמדינת־ישראל: לחיות את הסתירות

עמוד:641

ממדינות חבר העמים לבין הקבוצות התרבותיות הוותיקות יותר . העיסוק של החברה הישראלית ביחסי העולים מהמדינות השונות עם הוותיקים בארץ מלווה את המדינה מראשיתה . בכל הנוגע בתרבותיות הלאומית , קיימת חלוקה חדה וברורה בין הלאום היהודי לבין הלאום הערבי הישראלי , המהווה פחות מ 20 ° 0 / מהאוכלוסייה הכללית . רבים מערביי ישראל תופסים עצמם כיום כבני הלאום הפלשתיני , וזו התרבות הלאומית שהולכת ומכה שורשים בקרבם . הגה כי כן , קבוצות תרבותיות רבות ומגוונות פועלות בישראל , ועל מדינת ישראל והחברה הישראלית להתמודד עם שאלת היחסים ביניהן . חלקו האחרון של המאמר יוקדש לבחינת התמודדותה של ישראל עם הדילמה הרב תרבותית . . 2 החברה הישראלית והמודל הליברלי - לחיות את הסתירות הדיון שערכנו עד כה עסק באופן כללי בפתרון הליברלי לדילמה הרב תרבותית . השאלה המתבקשת בשלב זה היא : האם מצב הדברים בישראל עולה בקנה אחד עם הניתוח שערכנו עד כה ? כפי שראינו , אין ספק שישראל היא מדינה רב תרבותית . על מנת שנוכל לענות על השאלה אם הניתוח שערכנו מתאים לישראל , עלינו לשאול עצמנו : האם ישראל היא מדינה ליברלית ? בעיני , התשובה ברורה : לא . התשובה השלילית מתבקשת לנוכח המחויבות הקיימת בישראל ליהדותה , שאינה סבה רק סביב פסים לאומיים . ניתן למצוא את התשובה הזאת עוד במשנתו של קאנט . המבקש לבסס עמדה שונה מתבקש להישיר מבט אל הקבוצות התרבותיות הלא יהודיות בחברה הישראלית ולנסות לשכנען בכך . אכן , כפי שציינתי , בכל מדינה יש דומיננטיות לתרבות הרוב , גם בזירה המדינתית . אולם בישראל אין מדובר בדומיננטיות הנובעת מהיות רוב תושבי המדינה יהודים . אין המדובר רק ביתרונות מובנים לאלה המדברים בשפה התרבותית של הרוב . מדינת ישראל מחויבת מחויבות דו 1 קתית לקדם 94 בין עולים לוותיקים : ישראל בעליה הגדולה > ד' עופר עורכת , תשנ"וא 95 סמוחה , לעיל הערה , 21 בע' 96 . 194-185 ע' בשארה "על שאלת המיעוט הפלסטיני בישראל" החברה הישראלית : היבטים ביקורתיים > א' רם עורך , תשנ"ד ) 97 . 203 לדיון בעמדת קאנט בסוגיה , המצביע על הקשיים שבגיוסה של החברה לקידום מטען דתי מסוים , ראו אצל : 98 . Galston , supra note 33 , at p . 84 ראו , למשל , אצל ר' גביזון "המדינה היהודית : הצדקה עקרונית ודמותה הרצויה" תכלת 13 > תשס"ג < . 50

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר