הזכות לעבוד כזכות קהילתית ואישית והפוטנציאל החוקתי שלה

עמוד:561

אינה יכולה לסייע כאן . לכן מוצע לקבוע את הגבול בין התערבות לאי התערבות באמצעות ההבחנה בין גרעין ( של זכות אישית ) למעטפת . הקושי הינו , כמובן , בהגדרת ה"גרעין" ובהבחנת אותו גרעין מהמעטפת , ועוד יותר מכך בעובדה שעל בית המשפט עצמו תוטל המשימה להבחין ביניהם . במובן מסוים , הפתרון המוצע מאפשר בכך "לחתול לשמור על ; "השמנת בית המשפט עצמו יקבע מתי אסור ומתי מותר לו להתערב . פתרון כזה אינו סביר מבחינתם של אלה שאינם נותנים אמון במערכת המשפט ומתנגדים לעצם הביקורת החוקתית ; אולם מרגע שהכרנו בסמכות ביקורת כזו , ממילא הכרנו גם באפשרות ששופטים יעשו שימוש בסמכותם בניגוד לדעתנו . גם ללא עיגון של זכויות חברתיות , בכל הליך חוקתי בית המשפט קובע לעצמו את גבולות ההתערבות . ואם רוב בתי המשפט נמנעים מקבלת החלטות שיש להן השלכות תקציביות מהותיות , אין זה בגלל היעדר זכויות חברתיות או מפני שהחלטות כאלה אינן אפשריות , אלא מתוך החלטה מודעת להגביל את עצמם . במובן זה הצעתי תואמת את המציאות בפועל בהתייחס לזכויות האזרחיות . לאור זאת ייתכן שניתן לנקוט באותו פתרון , ולהגדיר מגבלה זו בחוקה עצמה , גם בהתייחס לזכויות אזרחיות , ובכך למנוע את הקושי ההצהרתי הנובע מהגדרת הגנה פחותה לזכויות . "חברתיות" אולם אפשרות זו דורשת בחינה מעמיקה יותר , החורגת ממסגרת מאמר זה . המסקנה היא שלגבי הזכות לעבוד , כמו גם לגבי המעטפת של הזכות לבריאות , לחינוך או לדיור , אין מקום להקנות לבתי המשפט סמכות לפסילת חוקים , או אפילו סמכות להצהיר על הפרת הזכות ( רמת הגנה , ( 3 כאשר ההכרעה בשאלה אם הופרה הזכות באופן שאינו מוצדק תלויה במידה רבה בשיקולים של קביעת סדרי העדיפויות החברתיים . בשיקולים כאלה אין בית המשפט יכול או צריך להתערב , לפחות לא ברמה הפרטנית של חלוקת עוגת התקציב . 108 תיאורטית קיימת גם אפשרות שה"גרעין" יוגדר בחוקה עצמה , אולם אפשרות זו אינה נראית לי מעשית ואף לא רצויה , שכן חוקה אמורה להתמודד עם נסיבות בלתי צפויות כמו גם עם שינויים תקופתיים בתפיסות חברתיות . 109 במאמר מוסגר יצוין , בהתייחס לזכויות החברתיות בעלות הגרעין , שגם אם לא ניתן לקבוע מראש במדויק את קו הגבול בין הגרעין למעטפת , ברור כי מיקומו של קו זר , תלוי , במידה כזו או אחרת , במשאבים המצויים ברשות המדינה . טיפול רפואי חיוני להארכת חייו של אדם אינו בהכרח בתחום הגרעין של הזכות לבריאות במדינה שנאבקת במחסור קיצוני במשאבים , כדרום אפריקה , אולם ייתכן שהזכות לאותו טיפול תיחשב לחלק מהגרעין בישראל ( ראו לעיל הערה . ( 67 השאלה מה ייחשב לקורת גג מינימלית או להגשמה של גרעין הזכות לחינוך תלויה אף היא בהכרח במשאבים העומדים לרשות המדינה . אולם אין משמעות

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר