הזכות לעבוד כזכות קהילתית ואישית והפוטנציאל החוקתי שלה

עמוד:558

( 4 ) לבית המשפט סמכות להתערב בהחלטות ולפסול חוקים במצבים של פגיעה בגרעין של הזכות בלבד . < 5 > לבית המשפט סמכות להתערב בהחלטות ולפסול חוקים , אולם הזכות כפופה ל"מגבלות תקציביות סבירות" ( כך בדרום אפריקה ) או "ליכולת הכלכלית של המדינה כפי שתיקבע בידי הממשלה" > כך בהצעת חוק יסוד : זכויות חברתיות ) < 6 ) . עיגון חוקתי מלא , דהיינו הכפפה של הזכות החברתית לפסקת ההגבלה הרגילה בלבד . למען שלמות התמונה , מן הראוי להזכיר גם את המודל של הכללת "סעיף התגברות" , המשאיר את זכות "המלה האחרונה" בידי המחוקק , וניתן למקמו באחד המקומות באמצע , כאשר המיקום המדויק תלוי בשאלת קיומו של קונסנזוס חוקתי לא להשתמש בסעיף זה . מהי אם כן רמת ההגנה המתאימה לזכות לעבוד , תחילה כזכות קהילתית כלפי המדינה ? לפי גישה אחת , גם עקרונות של צדק חלוקתי - וכנובע מכך גם זכויות "קהילתיות" - ניתן וראוי לעגן בחוקה . זאת בהקשרים שבהם צפוי כשל בפעילותם של הגופים הנבחרים . בהקשר של הזכות לעבוד הטענה תהיה כי המדינה אינה משקיעה די הצורך ביצירת מקומות עבודה , ובפרט לא בהכשרה , מאחר שהתוצאות של השקעות מסוג זה אינן מתקבלות בתחום הקדנציה הנוכחית של הנבחרים ; מאחר שסוג כזה של השקעות אינו נראה באופן ברור לעין הציבור ; ומאחר שלמובטלים אין כמעט כוח פוליטי > הן בשל מעמדם הציבורי הנחות , הן בשל היותם לא מאורגנים , ואולי גם מפני שמובטלים מגיעים ממילא פחות להצביע . ( ברם , האם אפשר להימנע מבשלים דומים בעת הליך של כינון חוקה ? הדרך היחידה שבה נוכל ( אולי ) לעשות כן הינה באמצעות הגדרת הזכויות ברמה מופשטת ביותר . המשמעות הינה העברת ההכרעות בנושאי צדק חלוקתי לבית המשפט ; וגם אם אנו נותנים עקרונית אמון בבית המשפט וסבורים שיש מקום לביקורת חוקתית , הן הלגיטימציה והן היכולת המוסדית לערוך ביקורת כזו נמוכות בהרבה כאשר מדובר בקביעת סדרי עדיפויות חברתיים . אכן , מידת ההשקעה של החברה בתחום העבודה הינה החלטה בדבר סדרי עדיפויות 99 ראו סעיף 26 ( העוסק בזכות לדיור ) וסעיף 27 ( העוסק בזכות לבריאות , למזון , למים ולביטחון סוציאלי ) לחוקת דרום אפריקה . 100 לעיל הערה 101 . 38 סעיף 8 לחוק יסוד ; חופש העיסוק ; סעיף 53 לצ'רטר הקנדי . 102 ע' זלצברגר "צדק חלוקתי : היבטים , "תיאורטיים הרצאה בכנס "צדק חלוקתי במקרקעי ישראל" באוניברסיטת חיפה ( נובמבר , 103 . ( 2002 שם ; וראו גם ע' זלצברגר וס' קדר '' המהפכה השקטה - עוד על הביקורת השיפוטית לפי חוקי היסוד החדשים '' משפט וממשל ד > תשנ"ח ) . 499 , 489

רמות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר